Schipper bij de brandweer; iets voor jou?

Klaarstaan voor de inwoners van onze regio. Dat doen we 24 uur per dag, 356 dagen per jaar. Zo ook onze schippers. Elke dag staan er vijf inwoners van Amsterdam klaar om - als dat nodig is - met de blusboot Jan van der Heijde IV uit te rukken. Vijf mensen is eigenlijk te weinig. Een goede reden om met Renske en Frans af te spreken en ze alles te vragen over het leven van een schipper van Brandweer Amsterdam-Amstelland. Want misschien is dit ook wel iets voor jou!

We spraken met Renske Giesen. Zij is al vijftien jaar bij de vrijwillige brandweer, waaronder als bevelvoerder. Sinds een jaar is ze ook schipper. “Door mijn werkzaamheden bij de brandweer als bevelvoerder was ik nauw betrokken met het reilen en zeilen van de kazerne. En dus ook van de boot! Varen vind ik gewoon heel erg leuk om te doen en zo ben ik er eigenlijk ingerold.”

Klinkt echt als een hele goede match! Wat moet je eigenlijk allemaal doen om schipper te kunnen worden?

 “Dat is het absoluut! Om schipper te worden moet je je vaarbewijs hebben of bereid zijn om het te halen. Je moet snappen hoe de boot in elkaar zit, hoe hij werkt en hoe alles wat je eraan kunt koppelen – zoals slangen en pompen – werkt. Technisch onderlegd zijn kan dus zeker geen kwaad. Daarnaast is het van belang dat je in de buurt woont van de ligplaats van de boot (de Schellingwoudedijk in Amsterdam) en vaak genoeg thuis bent om direct uit te kunnen rukken als de pieper gaat. Een brand is immers niet te plannen!”

Als je als schipper aan de slag gaat krijg je de opleiding van de brandweer toch?

“Ja! Tijdens de opleiding tot schipper leer je alles over de boot. Van het varen tot alle technische aspecten. Het kan immers niet zo zijn dat je bij elk lampje wat knippert of elk mankement iemand moet inschakelen om je te komen helpen. Het leren varen op deze blusboot vergt veel oefening. Je moet je voorstellen dat jij een boot van 60 ton onder controle moet hebben en door de krappe grachten van Amsterdam moet kunnen varen. Dat is niet gemakkelijk, maar als het lukt is dat wel echt heel erg leuk.“

Kun je vertellen over een bijzondere uitruk?

Collega Frans schuift aan en vertelt over een uitruk tijdens oud en nieuw. “Net na middernacht kwam er een melding binnen van grote uitslaande brand aan de Herengracht. De boot was toen toevallig op het IJ omdat er een auto te water was gereden in de IJhaven. De mensen aan boord zijn toen direct er naartoe gegaan. De vuurpijlen vlogen ze nog om de oren. Het was een behoorlijk breed pand en omdat het in verbouwing was, kon de brand zich snel ontwikkelen.  Gelukkig kon de boot ter plaatse het waterkanon inzetten en uiteindelijk is de brand binnen een korte tijd redelijk onder controle gekomen. De foto van de brand hangt nog steeds in het boothuis.“

Hoe vaak worden jullie eigenlijk opgeroepen?

Frans: “Vaak uitrukken zit er niet in. Zo’n twintig keer per jaar. Voor de helft kom je daadwerkelijk ter plaatse en daarvan weer de helft word je ook daadwerkelijk ingezet. Neemt niet weg dat dit dé blusboot is van brandweer Amsterdam-Amstelland.”

Dus, mocht je houden van varen en boten, heb je technisch inzicht en een beetje tijd over, dan is schipper op de blusboot zijn iets voor jou! Solliciteer via solliciteren@brandweeraa.nl.

Tot slot, wat is volgens jou de belangrijkste reden om schipper op de blusboot te worden Renske?

"De belangrijkste reden om schipper op de blusboot te worden is dat je als brandweer hulp wil bieden. Dat is natuurlijk wel het doel waar je het voor doet, het is en blijft wel een brandweerboot! Het varen, het veel kunnen leren en leuke dingen beleven maakt dat het voor mij heel leuk. Maar het doel is hulp bieden."

IMG_3464.JPG
20161205 FFV 1804 Jan van der Heyde YN571736_71.jpg
IMG_3455.JPG
20161205 FFV 1804 Jan van der Heyde YN571736_87.jpg
Wij gebruiken cookies