De brandweer heeft als kerntaak de fysieke veiligheid van burgers en bedrijven te waarborgen. Dit gebeurt met veel professionaliteit, zorg en inzet. Desondanks kan het zijn dat u niet tevreden bent over het optreden van de brandweer. In dat geval kunt u een klacht indienen bij de commandant van Brandweer Amsterdam-Amstelland. Hieronder vindt u uitleg over de manier waarop u van onze klachtenprocedure gebruik kunt maken.
De klachtenprocedure van Brandweer Amsterdam-Amstelland is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht (hoofdstuk 9) en de Klachtenregeling Brandweer Amsterdam-Amstelland. In deze juridische documenten staat beschreven wanneer en hoe u als burger van het recht gebruik kunt maken een klacht in te dienen en hoe de klacht door Brandweer Amsterdam-Amstelland moet worden behandeld. Hieronder vindt u een korte uitleg over deze bepalingen.
U kunt een klacht bij Brandweer Amsterdam-Amstelland indienen als u een situatie heeft meegemaakt waarbij u ontevreden bent over het optreden van de brandweer of haar medewerker(s). Alle klachten worden door de brandweer serieus genomen. Als het echter gaat om een gebeurtenis van meer dan een jaar geleden hoeft een klacht niet in behandeling te worden genomen. Dit geldt ook voor een klacht die al eerder door de brandweer is behandeld en opnieuw wordt ingediend. In die gevallen krijgt u binnen vier weken na ontvangst van de klacht een schriftelijk bericht met de reden van het niet in behandeling nemen van uw klacht.
U kunt uw klacht zowel mondeling als schriftelijk indienen. Voor mondelinge klachten kunt u rechtstreeks contact opnemen met de klachtencoördinator van de brandweer. Hij/zij zorgt ervoor dat uw klacht in de organisatie wordt uitgezet. Schriftelijke klachten kunt u richten aan de commandant van Brandweer Amsterdam-Amstelland en bevatten tenminste uw naam, adres, dagtekening en een omschrijving van de gebeurtenis. Ook kunt u gebruik maken van het klachtenformulier op deze site.
Per post:
Brandweer Amsterdam-Amstelland
Ter attentie van Commandant
Onder vermelding van klacht
Postbus 92171
1090 AD Amsterdam
Per e-mail:
info@brandweeraa.nl
Onder vermelding van klacht
Telefonisch:
Centraal telefoonnummer: 020 555 6666
Vragen naar klachtencoördinator
Zodra de klachtencoördinator uw klacht heeft ontvangen, stuurt hij/zij u binnen één week een schriftelijk behandelingsbericht. Hierin staat vermeld hoe en door wie uw klacht zal worden behandeld.
In eerste instantie probeert de brandweer samen met u een oplossing te vinden voor de klacht. U hebt de mogelijkheid uw klacht mondeling toe te lichten bij de behandelaar van de klacht. De behandelaar van de klacht wint ook binnen de organisatie informatie in over wat is voorgevallen. Binnen zes weken ontvangt u van de behandelaar van de klacht schriftelijk bericht over de uitkomst van deze ‘hoor en wederhoor’. De klachtencoördinator ontvangt een afschrift van dit schriftelijke bericht.
Bent u na deze afhandeling nog niet tevreden, dan wordt de klacht met uitkomst van ‘hoor en wederhoor’ voorgelegd aan de betreffende sectormanager. De sectormanager beoordeelt de afhandeling van de klacht en neemt een beslissing over de verdere afhandeling. De sectormanager stuurt u daarvan bericht. De commandant krijgt een afschrift van het bericht. Bent u na deze klachtafhandeling nog niet tevreden, dan kunt u een klacht indienen bij de Gemeentelijke Ombudsman van Amsterdam.
Bekijk ook de klachtenprocedure van Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland.