‘s Nachts rijden met sirenes of niet?

  • Nederland
  • 30 april 2021

Chauffeurs van hulpverleningsvoertuigen mogen tijdens spoedritten met zwaailicht en sirene (Optische en Geluidsignalen: OGS) rijden. Wanneer zij dit doen, mogen zij bijvoorbeeld door rood rijden of harder rijden dan de maximumsnelheid die ter plaatse geldt. In de praktijk blijkt dat chauffeurs dit ’s nachts lang niet altijd doen, om geluidsoverlast te voorkomen.

Uit een enquête van 2018 kwam naar voren dat 87 procent van de bijna 4000 geënquêteerde chauffeurs ‘s nachts niet altijd met OGS reed tijdens spoedritten. Tijdens die ritten werd soms wel door rood of te hard gereden.

Het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) wil graag de kloof tussen regelgeving en praktijk verkleinen en heeft daarom nader onderzoek gedaan. Mocht er bijvoorbeeld een ongeluk gebeuren terwijl de chauffeur geen OGS gebruikte, dan is de chauffeur aansprakelijk. Om dit soort situaties te voorkomen, en om toch zo snel mogelijk ter plaatse te kunnen zijn bij brand of andere spoedeisende situaties, noemt het rapport als mogelijke oplossing het verlagen van het geluidsniveau van de sirene. Dit kan ertoe bijdragen dat de brandweer ook ’s nachts altijd de sirene gebruikt om zo veilig en snel mogelijk ter plaatse te kunnen zijn.


Zie ook: Optische en geluidssignalen in de nacht: de kloof tussen regelgeving en praktijk.

Delen