Meldkamer

Paniek klinkt door aan de andere kant van de lijn. “Ik zie rook! Er komt rook onder de motorkap vandaan. Dit gaat niet goed. Dit gaat helemaal niet goed! U moet me helpen!” De vrouw begint te huilen. Het is nu zaak om de kalmte te bewaren en haar rustig te maken. Je hebt de melding ‘ongeval met beknelling’ uitgegeven en de hulpdiensten zijn onderweg. Tot zij arriveren ben jij het aanspreekpunt. “Mevrouw…”

De meldkamer is de plek waar alles begint en waar alles samenkomt. Hier komt de hulpvraag van mensen in nood binnen. De centralist luistert, vraagt, verbindt en zet de hulpvraag om in acties. In daadkrachtig optreden door de hulpdiensten: brandweer, politie en ambulance.


Indrukwekkende verhalen

Elke keer als je 112 belt, krijg je een centralist aan de lijn. Je ziet ze niet, maar hoort ze wel. En ze spelen een cruciale rol bij ieder incident. Centralisten weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden.

Plannen, standaarden en een goed informatiesysteem op de meldkamer helpen de brandweercollega’s in het veld. Dat is de leidraad in het werk van de kwartiermaker voor de meldkamers.

Wil je zien wat vakmanschap voor een brandweercentralist betekent? Kijk dan deze indrukwekkende waargebeurde verhalen.

Standaarden meldkamer brandweer en multi-opschaling

Alle vastgestelde standaarden vind je op het Kennisplein van het IFV.

meldkamer brandweer.JPG

Wanneer bel je 112?

Bel 112 alleen als het echt nodig is.

Logo 112 - 1920x1080.jpg
Wij gebruiken cookies