Wat is jouw belangrijkste taak als opleidingskundig adviseur?
“Het werk bij de brandweer bestaat voor een heel groot deel uit oefenen. Op deze manier blijven onze brandweerlieden met een mooi woord vakbekwaam. Als opleidingskundig adviseur ondersteun ik team vakbekwaamheid en kijk ik op welke manier we kennis op een juiste manier kunnen overbrengen richting de brandweercollega’s. We hebben hiervoor allerlei onderwijsproducten beschikbaar binnen onze organisatie. Denk hierbij aan online modules met uitleg over brandweermaterieel en oefenavonden. Maar ook een virtuele escaperoom waarmee er geoefend kan worden in de bestrijding van incidenten met gevaarlijke stoffen. Het is aan mij om binnen met de ontwikkelgroepen mee te denken om deze onderwijsproducten zo efficiënt mogelijk in te zetten. Kunnen we het overbrengen van bepaalde kennis misschien combineren met een oefening? Of kunnen we nieuwe technologie, zoals het filmen met een 360 graden camera, inzetten om kennis over te brengen over bijvoorbeeld een moeilijk te bereiken gebouw? Dat zijn allemaal dingen waar we over nadenken en waar we beter in willen worden.
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van brandbestrijding en technologie. Ik ga daarom regelmatig naar onderwijsbijeenkomsten zodat ik op de hoogte blijf van deze ontwikkelingen. Soms leg ik ook contact met andere veiligheidsregio’s om te kijken of we binnen bepaalde projecten kunnen samenwerken. Op die manier kunnen we elkaar helpen en groeien als organisaties.”
Welke ontwikkelingen zie jij in de manier van leren binnen de brandweer?
“Als we kijken naar de afgelopen jaren dan zien we dat mensen steeds minder lang bij de vrijwillige brandweer blijven. Vroeger kwam het regelmatig voor dat er een 25-jarig jubileum bij de brandweer werd gevierd, maar tegenwoordig is het al reden voor een feestje als iemand 12,5 jaar voor de vrijwillige brandweer actief is. De wereld verandert en mensen kiezen tegenwoordig sneller voor een nieuwe uitdaging. Ook vinden jonge mensen flexibiliteit steeds belangrijker en willen niet te snel ergens aan vastzitten. Deze ontwikkelingen nemen wij natuurlijk mee tijdens het maken van nieuwe onderwijsproducten. Denk hierbij aan een elektronische leeromgeving (ELO). Brandweerlieden kunnen binnen de ELO allerlei leermodules vinden die ze in hun eigen tijd kunnen bekijken. Hierdoor bieden we een flexibele manier van leren en is het niet altijd noodzakelijk om fysiek ergens bij aanwezig te zijn. We denken dus na over verschillende leervormen. Dit noemen we gemixt leren (blended learning) en dat speelt een steeds belangrijkere rol.”
Daar zit een luchtje aan
We zien tijdens je volgdag ook dat je adviseur gevaarlijke stoffen bent. Wanneer schakelt de brandweer jouw hulp in?
“De brandweer schakelt de hulp van een adviseur gevaarlijke stoffen (AGS) in als er tijdens een incident mogelijk gevaarlijke stoffen vrijkomen. We adviseren in zo’n situatie de brandweer tijdens de bestrijding van het incident. Hierbij brengen we een mogelijk gevaar voor de omgeving in beeld, adviseren we over de juiste manier van incidentbestrijding en onderzoeken we hoe een bepaalde stof heeft kunnen vrijkomen. Tijdens de volgdag was er te zien dat er in een zwembad chloordamp vrijkwam door een lekkend vat. En je raadt het al, chloordamp is een gevaarlijke stof. Gelukkig hielden we de situatie onder controle en konden we voorkomen dat de gevaarlijke stof in het riool terecht kwam.
Niet alleen de brandweer, maar ook de politie vraagt om advies. Denk hierbij aan een verdachte situatie waarbij er een drugslab gevonden wordt waar mogelijk gevaarlijke stoffen opgeslagen liggen. Wij kijken dan mee en adviseren de politie hoe zij het beste kunnen omgaan met de situatie. Ik kan ook worden opgeroepen als mensen een vreemde lucht ruiken en bijvoorbeeld klachten krijgen zoals hoofdpijn en misselijkheid. In sommige gevallen kan de brandweer niet gelijk achterhalen waar deze lucht vandaan komt en wordt de hulp van een AGS gevraagd om mee te denken en te zoeken naar bron van de lucht.”
De ontwikkeling van mensen
En wat vind je het mooiste aan je werk?
“Het is prachtig om een rol te mogen spelen in de ontwikkeling van mensen. Veel mensen steken hier veel tijd en energie in. Ze willen groeien, beter worden en nieuwe dingen leren. Oorspronkelijk kom ik uit het onderwijs, dus de liefde voor het overbrengen van kennis zat altijd al wel in mij. Ook vind ik het mooi om binnen onze organisatie verschillende functies te hebben. De afwisseling tussen mijn koude functie als opleidingskundig adviseur en mijn warme functie als adviseur gevaarlijke stoffen bevalt mij goed en geeft mij de kans om de brandweer van dichtbij in de praktijk mee te maken. En wat ik nog niet eens verteld heb: ik ben ook nog vrijwilliger bij de brandweer in Zwolle. Zo’n twee keer per de maand draai ik een dienst mee. Door deze verschillende functies krijg ik de unieke kans om de wereld van de brandweer vanuit verschillende hoeken te bekijken. Hierdoor kan ik mijzelf ontwikkelen en groei ik binnen de rollen die ik heb.”