Hoe ben je bij de veiligheidsregio terecht gekomen?
“In december werk ik al weer twee jaar bij de veiligheidsregio. Hiervoor werkte ik bij een ingenieursbureau. Ik werkte vooral voor de bouwwereld met aannemers en architecten en ik was bezig met vergunningsaanvragen. Ik werkte ook aan bouwplannen en gaf advies over brandveiligheid op de bouwplaats. Tijdens mijn werk bij het ingenieursbureau werkte ik aan een opdracht voor het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Ik schreef een handreiking over nieuwe regelgeving, samen met iemand van de veiligheidsregio. Toen er een functie vrijkwam binnen team Risicobeheersing, heeft hij me hierop gewezen.”
Kun je vertellen wat jouw werk precies inhoudt? En wat team Risicobeheersing doet?
“Ik geef advies bij complexe brandveiligheidsvraagstukken over gebouwen. Dat gaat dus niet om een standaard rijtjeswoning, maar wel over grotere woongebouwen, hoge gebouwen, parkeergarages en ziekenhuizen bijvoorbeeld. Ik beoordeel en adviseer over (brand)veiligheidsrisico’s bij bestaande en nieuwe gebouwen en ik geef advies bij vergunningsaanvragen. Elk brandveiligheidsconcept in een vergunningsaanvraag of bouwplan is uniek, dus elke keer is mijn adviesrapport ook uniek. Je hebt te maken met een andere omgeving of een type gebruik. Bij elke aanvraag bekijk ik wat de risico’s zijn en of er aan de regelgeving voldaan wordt. Ik ben aanspreekpunt voor de gemeente Zwolle en ben dan ook regelmatig op het stadskantoor te vinden. Andere collega’s binnen het team zijn aanspreekpunt voor andere gemeenten. Elke gemeente heeft een eigen contactpersoon. Daarnaast hebben we nog een paar andere specialisaties in ons team:
Je gaf net aan dat je bij elke aanvraag bekijkt wat de risico’s zijn. Kun je voorbeelden geven?
“Het gaat dan vooral over regels over brandveiligheid. Dus vooral veel juridische teksten en regelgeving. Maar het komt neer op advies over brandpreventieve maatregelen, zoals brandscheidingen, bluswater en goede bereikbaarheid voor hulpdiensten. Eigenlijk ben ik bezig om het zo veilig mogelijk te maken voor bewoners en gebruikers van het gebouw. En als het dan toch misgaat, moet het zo veilig en efficiënt mogelijk zijn voor onze brandweermensen of andere hulpverleners ter plekke.”
Je moet dan haast wel Bouwkunde gestudeerd hebben om inhoudelijke kennis te hebben?
“Klopt, ik heb Bouwkunde gestudeerd in Zwolle. Daarna heb ik nog een aanvullende opleiding Fire Safety Engineering gedaan voor de echt specialistische kennis.”
Wat is de grootste uitdaging binnen jouw functie?
“Je merkt dat de wereld om ons heen verandert, het wordt steeds complexer. Je hebt te maken met duurzaamheid, meer gebouwen en mensen op een kleine oppervlakte. Dat heeft consequenties voor de (brand)veiligheid. Ook bouwen we tegenwoordig met andere soorten materialen dan alleen baksteen en beton en krijgen steeds meer gebouwen zonnepanelen en energieopslagsystemen. Om goede adviezen te blijven geven, moet je op de hoogte blijven van ontwikkelingen en regelgeving.
Zoals bijvoorbeeld de Omgevingswet die eraan komt in januari. Die wet regelt alles voor de ruimte waarin we wonen en werken. Ook dat heeft gevolgen. Het vraagt om een andere manier van werken. We volgen daarom regelmatig trainingen. En geven ook trainingen om onze eigen kennis te delen.”
We zagen dat je sinds kort een piketfunctie hebt als informatiemanager CoPI. Wat houdt dat in?
“Ik heb net mijn diploma gehaald inderdaad. In mijn werk als specialist ben ik vooral bezig om aan de voorkant risico’s te beheersen. Als informatiemanager ben ik op locatie als het misgaat en zie ik ook daadwerkelijk wat voor impact zoiets heeft. In mijn piketfunctie kan ik echt wat betekenen voor de operatie en dat vind ik waardevol.
Tijdens een incident is er héél veel informatie beschikbaar. Niet alleen vanuit de brandweereenheden op straat, maar ook vanuit andere disciplines zoals de meldkamer, Bevolkingszorg, de politie en andere partners. Ik zorg ervoor dat alle informatie samengevat wordt en beschikbaar is voor degene die dat nodig heeft. Op basis van die informatie worden beslissingen gemaakt. Vanaf december draai ik mee in de piketpoule om ervaring op te doen. Samen met een ervaren informatiemanager ga ik dan op pad als de pieper gaat. Vanaf januari ga ik zelfstandig aan de slag. Best spannend, maar wel heel erg leuk!
Als informatiemanager heb ik één keer in de vijf weken piket. Dat betekent dat ik een week lang, 24 uur per dag, bereikbaar ben. Ik heb dan een pieper bij me. Als die afgaat, dan moet ik naar de locatie van het incident. Voordat ik kwam werken bij de veiligheidsregio, had ik geen idee dat er nog zo’n grote crisisorganisatie achter de brandweer en andere hulpverleners op straat paraat staat. Met mij zijn er nog veel andere piketfunctionarissen die achter de schermen in actie komen. Daar ben je je als buitenstaander niet bewust van.”
Wat maakt het werken bij de veiligheidsregio zo leuk?
“Het is ontzettend afwisselend. Ik werk op kantoor, op locatie of vanuit huis. Als ik bijvoorbeeld op een bouwlocatie ben, dan zie ik meteen datgene waarover ik geadviseerd heb. Mijn werk doet ertoe. Ik heb veel vrijheid in mijn functie, ik kan mijn dag indelen zoals ik dat wil. Ik werk altijd in de regio, dicht bij huis. En ik ben bezig met wat ik leuk vind; (brand)veiligheid.
Ook krijg ik de tijd en mogelijkheid om meer verdieping te zoeken in de adviezen die ik geef. Door bijvoorbeeld extra trainingen en cursussen te volgen. En de veiligheidsregio is gewoon een heel fijne werkgever. Ik werk in een heel fijn team met fijne collega’s. Professioneel maar ook oog voor elkaar.”
Houd onze Stories in de gaten, binnenkort volgt er weer een nieuwe collega!