Informatieavond renovatie brandweerkazerne Oss

04 december 2025
Door regio: Brabant-Noord

In dit bericht delen we het verslag van de informatieavond op 11 november 2025 over de renovatie van de brandweerkazerne in Oss. De genodigden waren de buren van de brandweerkazerne van Oss. Het doel van deze informatieavond is om hen te informeren over de plannen om het gebouw aan te passen. De huidige kazerne voldoet namelijk niet meer. In het komende jaar wordt het gebouw gerenoveerd en vernieuwd, zodat het weer decennia mee kan.

Sprekers

  • Edward Traa, projectleider Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)
  • Hans Rigter, postcommandant Oss
  • Martijn Boer, architect BDG Architecten
  • Jules de Bont, procesregisseur Van Kessel & Janssen.
  • Avondvoorzitter: Berry Kessels

Download de presentatie die is gebruikt tijdens deze informatieavond (Presentatie omgevingsdialoog Oss 11-11-2025)

1. Informatie over het huidige gebouw door Hans Rigter en Edward Traa

  • Post draait op vrijwilligers
  • Per jaar rukt de brandweer zo’n 350 keer uit. Deels overdag en deels ’s nachts. Niet alleen voor brand, ook voor andere problemen. Post Oss is een grote versie van een zogenaamd ‘spuithuis’. Dit betekent dat het een grote post is met, in dit geval, zeven voertuigen om uit te rukken.
  • Pand is oud, gedateerd, de kantoorfuncties zijn naar de hoofkantoren verhuisd. Het voldoet niet meer aan de duurzaamheidsnormen.

Vragen

  • Blijft de opleiding van de brandweer in Oss?
    • Antwoord: ja
  • Er is veel overlast geweest van het oefenen. Dat merk je met name in de zomermaanden omdat je dan veel buiten zit. Is dit het moment om dit ‘probleem’ mee te nemen?
    • Antwoord: Het oefenen blijft. Het geluid en daarmee de ervaren overlast zal wel minder worden omdat een deel van de oefeningen straks binnen zal plaatsvinden. Onder andere de hoogwerker blijft buiten actief.
  • Waarom is er voor renovatie en vernieuwing hier gekozen en niet op een andere locatie?
    • Antwoord: Verschillende locaties in de stad zijn onderzocht. Zij voldeden niet aan het programma van eisen. Met name omdat ze lastiger te bereiken waren voor de vrijwilligers.

2. Toelichting van architect Martijn Boer

  • Uitgangspunt is de brandweer als logistieke machine. Opkomst van vrijwilligers en uitruk bij calamiteiten moeten soepel verlopen.
  • Remise is opnieuw te gebruiken. Dat is duurzaam.
  • Kantoorgebouw niet, daarom sloop en nieuwbouw.
  • De nieuwe kazerne heeft minder ruimte nodig.
  • In een deel van de remise komt een overdekte oefenplaat.
  • Zicht op de brandweerauto’s vanuit de straat is een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp.

Vragen

  • Blijft de verkeerssituatie aan de straat hetzelfde?
    • Antwoord: de inrit verschuift, de uitrit voor de uitruk blijft hetzelfde.
  • Blijven de bomen staan?
    • Antwoord: Het principe is dat alle bomen behouden blijven. De parkeervakken komen tussen de bomen.
  • Wat is de functie van de toren?
    • Antwoord: De toren blijft gehandhaafd voor oefeningen en opleiding.
  • Het lijkt erop dat de achterom voor de huizen plaats heeft gemaakt voor parkeervakken.
    • Antwoord: Deze vraag wordt onder punt 4 beantwoord.
  • Wat gebeurt er met het stuk grond dat terug gegeven wordt aan de Gemeente?
    • Antwoord: dit gaat over een deel van het terrein aan de westzijde. Wat hier precies gaat gebeuren is nog niet bekend. Wanneer dat wel zo is, volgt nadere informatie en waarschijnlijk een informatiebijeenkomst.

3. Informatie over gebruik van de nieuwe kazerne straks door Hans Rigter

  • De uitruk blijft hetzelfde. Het oefenen vindt deels binnen plaats.

4. Proces & planning door Jules de Bont

  • Gangetje: We gaan het kadaster vragen om het perceel in te meten. Vanuit deze situatie wordt er gekeken naar de situatie rondom het gangetje aan de achterzijde van de kazerne. Op basis van deze uitkomst wordt er met de eigenaren van de aangelegen percelen gesproken.
  • Planning: het projectteam is nu bezig met de afronding van het Voorontwerp, aansluitend gaan we door om het ontwerp verder te detailleren waarna de vergunning wordt aangevraagd. Tevens worden de uitvoerende partijen geselecteerd zodat de sloop en bouw na de zomervakantie van 2026 gestart kan worden. De oplevering en de ingebruikname zal in het derde kwartaal van 2027 plaatsvinden.
  • Tijdelijke huisvesting: omdat er geen geschikte locatie in de directe omgeving van de kazerne beschikbaar is zal de brandweerzorg tijdens de bouwperiode vanuit de huidige locatie plaatsvinden. Hiervoor komt een tijdelijke huisvesting aan de westzijde van het perceel. De huidige in- en uitrit zullen worden gebruikt door de brandweer. Voor de bouw zal een aparte in- uitrit worden gemaakt.

Vragen

  • Is het mogelijk om alle bomen te behouden?
    • Antwoord: In de basis blijven alle bomen behouden.
  • De bomen moeten kunnen ‘ademen’. Wordt er rekening gehouden met de bestrating rondom de parkeerplaatsen?
    • Antwoord: Zeker. Door groene tegels bijvoorbeeld. Ook belangrijk om het regenwater op te vangen.
  • Blijft de uitruk bestaan ‘s avonds en ‘s nachts?
    • Antwoord: Dit blijft ongewijzigd.
  • Kan het tijdelijke gebouw vooraan de straat komen?
    • Antwoord: In verband met draaicirkels van de brandweervoertuigen en de beschikbare ruimte op het terrein (bouwplaats aannemer) kan het tijdelijke gebouw niet op een andere locatie.

5. Sluiting

  • Avondvoorzitter dankt iedereen voor zijn/haar komst en bijdrage. Informatie is te vinden op de website van de veiligheidsregio.
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box