Medewerker Meldkamer en alarmering

Je plek in de organisatie

De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) is één van de 25 veiligheidsregio’s in Nederland. VRZHZ heeft per 1 januari 2020 ongeveer 438.000 inwoners en beslaat de Hoeksche Waard, de Drechtsteden en de Alblasserwaard (gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Sliedrecht, Molenlanden, Papendrecht, Zwijndrecht). In de VRZHZ zijn voor 10 gemeenten de activiteiten op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing (inclusief risicobeheersing), brandweerzorg, bevolkingszorg en (grootschalige) geneeskundige hulpverlening geconcentreerd. Daarbij wordt nauw samengewerkt met onder meer Politie, Dienst Gezondheid & Jeugd, Ambulancevervoer, Rijkswaterstaat, Defensie, Waterschappen en private partners.

De VRZHZ wil behalve optimaal voorbereid zijn op een ramp of crisis en ook een belangrijke rol spelen bij het voorkomen daarvan. Door de bundeling van krachten met haar partners zorgt de VRZHZ zo goed mogelijk voor het beheersen van de risico’s, het bestrijden van incidenten en herstel uit de ontwrichte situatie. De organisatie bestaat uit ongeveer 300 vaste medewerkers, 700 brandweervrijwilligers en 400 piketfunctionarissen.

De VRZHZ is er voor de mensen in de samenleving, die rekenen op een hoge mate van professionaliteit. De ambitie van de VRZHZ is om dat met de verschillende partners steeds beter te doen. De vacature die is ontstaan valt binnen de afdeling Voorbereiding Brandweerorganisatie bij het bureau Operationele Voorbereiding (OPV). Bureau OPV is verdeeld in vier taakgebieden en is belast met de volgende activiteiten:

  • Operationele Informatievoorziening. Dit taakgebied richt zich op het maken, ontsluiten, beheren en ontwikkelen van de operationele planvorming.
  • Inkoop en verwerving. Dit taakveld betreft de inkoop en verwerving van materiaal en materieel en de inkoopfunctie.
  • Melding en alarmering. Binnen dit taakgebied vallen alle werkzaamheden rondom melding en alarmering. Dit is inclusief afstemming met de meldkamer, het beheer van het waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS) en het beheer en doorontwikkeling van het brandweeractiecentrum.

Je werkzaamheden

De werkzaamheden van de medewerker Meldkamer en alarmering concentreren zich met name op de meldkamerprocessen en operationele informatievoorziening. Van de medewerker wordt verwacht dat hij of zij:

  • Uitvoering geeft aan de taken die voortkomen uit het (landelijke) model alarmeringsregeling;
  • Adviseert over vraagstukken op gebied van Meldkamer en alarmering
  • Toetst en evalueert de naleving van kaders, richtlijnen en landelijke standaardisatie
  • Vertaalt wensen en behoeften van organisatie naar uitvoering op de meldkamer
  • In samenspraak met beheer van de Meldkamer de koppelingen beheert tussen GMS, de operationele informatievoorziening en het management informatiesysteem;
  • Het ondersteunen in het beheren van data en software pakketten;
  • Het ondersteunen in beheren van communicatieapparatuur;
  • Het aanspreekpunt in de regio is voor aanpassen en verbeteren van de alarmering, de operationele communicatie, buitendienst meldingen en de (digitale) informatievoorziening;
  • Gegevens bewaakt, actualiseert, verwerkt en beheert gegevens die verwerkt worden in de meldkamer brandweer en in de alarmeringscomputer;
  • Overleg voert met (beheer) meldkamer en de relevante partners over het meldkamerdomein.

Je profiel

Je bent een medewerker waarbij samenwerken op de eerste plaats staat. Je hebt een klantgerichte instelling, flexibel en werkt accuraat. Je bent een innovatief en een daadkrachtig persoon. Daarnaast ben je een persoon die de schouders er onder wil zetten in een sterk veranderende omgeving. Met jouw positieve instelling en overtuigingskracht kan je anderen enthousiast maken voor de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van meldkamer.

Daarnaast moet je over de nodige diploma’s, vak- en ervaringskennis beschikken zoals:

Opleiding:

  • MBO diploma bij voorkeur ICT en HBO- werk en denkniveau;
  • Rijbewijs B.

Ervaring:

  • Je hebt specifieke kennis van het vakgebied en meldkamer;
  • Je hebt inzicht in de relatie tussen meldkamerprocessen, de ICT en gebruikerswensen;
  • Kennis van de organisatie, haar interne beleid, regels en procedures en nieuwe ontwikkelingen;
  • Affiniteit met inrichten en beheren van software pakketten;
  • Ervaring met diverse softwarepakketten (MS office, SQL, Windows).

Ons aanbod
Wij bieden je een uitdagende en veelzijdige functie in een organisatie die volop in beweging is. We bieden je een salaris afhankelijk van opleiding en ervaring van maximaal € 4.008,- bruto per maand (schaal 9) op basis van een 36-urige werkweek. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid is een moderne werkgever, die je veel te bieden heeft, waaronder aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een goede vervoers- en ouderschapsverlofregeling en flexibele werktijden.

Belangstelling?

Je kunt je sollicitatiebrief en CV mailen naar helpdeskhrm@vrzhz.nl. Wij ontvangen je sollicitatie graag uiterlijk op 30 augustus 2020.

Voor nadere inhoudelijke informatie over deze vacature en procedure kan je
terecht bij Peter Wols, telefoonnummer 06-12910704 of bij de Helpdesk HRM via mailadres helpdeskhrm@vrzhz.nl.

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op vrijdagochtend 4 september 2020.

Vacaturenummer : 2020VRZHZ033
Organisatieonderdeel : VBO, bureau Operationele Voorbereiding
Aantal uren per week : 36 uur
Reageer uiterlijk op : 30 augustus 2020

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

Hoofdkantoor VRZHZ
Romboutslaan 105
3312 KP Dordrecht
088-6365000

Delen