Binnenbrand woning Maastricht bewoners gered door rookmelder

  • Maastricht
  • 01 april 2019

Afgelopen nacht is er een binnenbrand geweest aan de Wijkmeestersdreef te Maastricht. De woonkamer van het huis is gedeeltelijk uitgebrand. Door het piepen van de rookmelder heeft het gezin zich tijdig in veiligheid kunnen brengen. De hond van het gezin is door de brandweer gered. De oorzaak van de brand is onbekend. In de nacht van zaterdag op zondag is er in de Sint Barbarastraat te Valkenburg ook een binnenbrand geweest, die ontstaan was door brand in de wasdroger op zolder. Ook hier werd het gezin gewekt door de rookmelder en kon zich snel naar buiten begeven. Bij beide branden zijn er geen slachtoffers gevallen. Hiermee wordt de noodzaak van rookmelders wederom benadrukt.

Rookmelders redden levens

De meeste slachtoffers bij brand vallen door het inademen van rook. Als je slaapt, ruik je niets. Alleen je gehoor werkt nog.

Rookmeldersgesprek

Ongeveer de helft van alle woningbranden zijn branden waarbij het vuur smeult. Deze smeulbranden veroorzaken veel rook en daardoor vallen ook de meeste slachtoffers.

Delen