Meldkamer Limburg officieel geopend

  • Maastricht
  • 01 december 2016

Met een druk op de ‘calamiteiten knop' is donderdagmiddag 1 december (1 12), de nieuwe Limburgse meldkamer geopend. Brandweer, ambulance en politie vanuit één plek dag en nacht aan het werk,  voor alle inwoners en bezoekers van de provincie Limburg.

De Limburgse meldkamer is daarmee één van de tien meldkamers die Nederland in de toekomst kent. Het is de eerste meldkamer die volgens de nieuwe richtlijnen van de minister is ingericht. Het proces van 25 meldkamers naar tien toekomstige meldkamers is enkele jaren geleden ingezet. De aanleiding voor deze verandering ligt in de wens om een stabielere situatie te creëren. Als het nodig is, bijvoorbeeld bij een grote calamiteit, dan kunnen de meldkamers elkaars werk naadloos overnemen. De tien meldkamers gaan werken met dezelfde apparatuur, dezelfde software en protocollen. De landelijke meldkamerorganisatie valt onder beheer van de politie.

Symbolische overdracht van Venlo naar Maastricht
Donderdagmorgen om 8 uur vertrok een groep van 30 medewerkers van brandweer, politie en ambulancedienst vanuit Venlo naar Maastricht. De groep medewerkers bracht symbolisch de Venlose meldkamer naar Maastricht. Na aankomst in Maastricht brachten de fietsers de ‘calamiteitenknop' naar binnen tijdens de officiële opening. Burgemeester Delissen (Peel en Maas) en burgemeester Som (Kerkrade), beiden namens het bestuur lid van de stuurgroep die het proces rondom de totstandkoming van de Limburgse meldkamer coördineerde, openden de nieuwe meldkamer met een druk op deze knop.

Tijdens de verbouwing geopend
De nieuwe meldkamer bestaat uit 26 meldtafels van waaruit alle meldingen voor brandweer, politie en ambulancezorg in Limburg binnenkomen en worden gecoördineerd. In totaal werken er 150 medewerkers van de drie betrokken organisaties in de meldkamer. In april van dit jaar werd de eerste nieuwe meldtafel geplaatst. Tijdens de zomermaanden is er druk verbouwd. Er werd onder andere 9 km aan kabels gelegd om alle systemen te kunnen koppelen. Op 18 oktober vond de daadwerkelijke verhuizing van de meldkamer uit Venlo naar Maastricht plaats. Het werk is tijdens de gehele verbouwing en de verhuizing gewoon door gegaan. Dit kon dankzij de flexibiliteit en medewerking van alle medewerkers die op de meldkamer werkzaam zijn.

Ambulance, brandweer en politie is er als het nodig is!
Voor de inwoners en bezoekers van Limburg verandert er niets. De hulpdiensten zijn er als het nodig is.

Wij gebruiken cookies