Soorten brand

Er zijn verschillende soorten brand. Die moet je allemaal op een andere manier blussen.

Binnenbrand
Een binnenbrand is een brand in een gebouw. Voorbeelden van een binnenbrand zijn onder meer: een woningbrand, een hoogbouwbrand, een industriebrand en een kelderbrand. Een brand in een hoog gebouw, fabriek of kelder is extra moeilijk voor de brandweer. Hiernaast en hieronder lees je er meer over.

Buitenbrand
Dit is een brand in de openlucht, bijvoorbeeld een bosbrand of een bermbrand. Een brand in de openlucht heeft als voordeel dat er weinig hitte blijft hangen. Maar het nadeel is dat er veel zuurstof bij de brand komt, zodat de brand snel groter wordt. Zeker als het hard waait.

Natuurbrand

Een natuurbrand kan zijn een bosbrand, heidebrand, veenbrand of duinbrand. Vaak is er geen water om te blussen in de buurt. De brandweer moet het water dus van veraf aanvoeren met tankauto’s. Soms storten ook blusvliegtuigen in één keer een grote hoeveelheid water uit over de brand. Ook kan de brandweer het vuur proberen uit te slaan met vuurzwepen. Natuurbranden zijn dan ook erg moeilijk te blussen. Bij een bosbrand verspreidt de brand zich snel door alle struikjes en takjes op de grond. Bij hei of veen gaat het vuur ook onder de grond verder. Daarom moet je ook heel erg oppassen met vuur in de natuur!

Voertuigbrand
Dit is een brand in bijvoorbeeld een auto of vrachtwagen. Een autobrand is meestal niet zo groot. Het belangrijkste gevaar is de benzine- of gastank. Ook kunnen de banden van de auto ontploffen. Een vrachtwagenbrand is gevaarlijker. Al was het maar, omdat een vrachtwagen meer brandstof aan boord heeft. En soms ook een brandgevaarlijke lading.

Scheepsbrand
De moeilijkheid van een scheepsbrand is vaak dat het schip lastig is te bereiken. Het schip ligt bijvoorbeeld op zee. Een schip is opgedeeld in verschillende ruimtes en vaak gebouwd van staal. Dit betekent dat de ruimte waarin er brand is, heel erg heet kan worden. En doordat het staal dan ook heel heet wordt, kan ook de ruimte ernaast in brand raken.

Door de ingewikkelde indeling van een schip, is de brand moeilijk te vinden voor de brandweer. En als de brandweermensen naar binnen gaan, moeten ze ook weer goed de weg terug weten! Door het blussen met water kan het schip ook nog eens zinken, door midden breken of kapseizen.

Vliegtuigbrand
Het blussen van een vliegtuig is ook speciaal werk. In een vliegtuig kan namelijk heel veel brandstof zitten. Het vuur moet dan ook zo snel mogelijk worden bedwongen. Elk vliegveld heeft daarom een eigen brandweer, met speciale voertuigen, die crashtenders heten. Deze wagens kunnen heel veel water meenemen. Er zitten een paar waterkanonnen op. Hiermee kunnen ze vanaf een hele grote afstand al beginnen met blussen. Zelfs als ze nog rijden!

soorten-brand.jpg
voertuigbrand.jpg
Wij gebruiken cookies