Brandpreventieweken update

  • utrecht
  • 11 november 2019

De Brandpreventieweken zitten er weer op. Wat is er allemaal gebeurd?

Landelijk als ondersteuning voor de regio’s
Dit jaar zijn de Brandpreventieweken echt landelijk ingezet. Zo is de campagne gericht op kinderen om hun apparaten veilig op te laden ondersteund met een landelijke game Brandweer zoekt speurneuzen en landelijke media-aandacht o.a. in Hart van Nederland, RTL Nieuws en de Nationale Zorggids. Steeds meer kinderen weten hoe brand kan ontstaan en hebben kennisgemaakt met 'Floortje' in de game. De teller staat nu al op meer dan 13.000 en loopt steeds verder op. De eerste effectmetingformulieren wijzen uit dat kinderen de game leerzaam en interessant vinden.  

Er is lesmateriaal aan scholen aangeboden. Nieuwsbegrip (een methode van begrijpend lezen, die op alle scholen wordt gebruikt) heeft een les ontwikkeld rondom het onderwerp van de campagne.

Vloggers zijn ingezet om brandveiligheid onder de aandacht te brengen. Zoals hieronder te zien is, komt de boodschap over:

reactie brandpreventie week

In onze regio
Binnen de VRU hebben we in oktober 2019 op 37 scholen de schatkistlessen gegeven en op deze scholen de game bij 3.800 kinderen (9-12 jaar) onder de aandacht gebracht met een hiervoor ontworpen flyer met stickers. We hebben regionale media-aandacht gevraagd en gekregen o.a. op radio (RTV Utrecht en radio Soest), websites, in de krant in de hele regio, social media en op ons nieuwe kanaal Instagram. Gemeenten hebben onze berichten gedeeld op hun middelen, zoals in Woerden.

Door een intensieve samenwerking tussen de regio’s, Nederlandse Brandwondenstichting en Brandweer Nederland willen we nu en in de toekomst zoveel mogelijk kinderen bereiken, zodat zij weten hoe ze apparaten veilig kunnen opladen en dat vooral ook zo gaan doen. Samen maken we Nederland nog veiliger.

Dit jaar ook de roze wolk
Dit jaar is net als vorig jaar de actie 'de roze wolk'  gedaan. Kersverse ouders kregen bij aangifte van de geboorte van hun kind een geboortetas met allerlei brandveiligheidsinformatie bij de publieksbalie van de gemeente aangeboden. Er zijn 1.320 rozewolktassen aan de gemeenten uitgedeeld. Bij enkele gemeenten zijn nog tassen over. Deze worden na oktober ook nog uitgedeeld. Wij vragen bij jonge gezinnen extra aandacht om van de roze wolk geen rookwolk te maken. Zo heeft de burgemeester van IJsselstein samen met onze collega Bram een geboortetas met brandveilige inhoud aan kersverse ouders overhandigd. Andere gemeenten besteedden hier ook aandacht aan.

Mooie social media cijfers
Enkele cijfers:

  • De actie gericht op de doelgroep 9-12 en het veilig leren opladen: onze facebook advertenties hadden in oktober op dit thema een bereik van in totaal 66.654 views.
  • De regionale actie 'Maak van je roze wolk geen rookwolk': onze facebook advertenties hadden in oktober op dit thema een bereik van in totaal 54.122 views.
  • We hebben deze maand onze eerste berichten op Instagram geplaatst. 8 berichten zijn ruim 4.000 keer bekeken.

Samen is dit goed voor ruim 125.000 views (!) in de maand oktober 2019 exclusief berichten die niet aan deze campagnes zijn gewijd.

Nog meer initiatieven
In het magazine van de Katholieke Bond Ouderen – Protestants Christelijke Ouderen Bond (KBO-PCOB) van de maand oktober staat een artikel over brandveiligheid. De Risicomonitor Woningbranden 2019 is tijdens de Brandpreventieweken uitgebracht met speciale aandacht voor opladen van accu’s en batterijen. Hiervoor is een infographic met 10 tips voor veilig opladen gemaakt die de komende tijd in alle communicatie gebruikt gaat worden. In het programma Goedemorgen Nederland is hier volop aandacht voor geweest.

Meer brandveiligheidstips
Volg jij ons ook al op Facebook en Instagram?

Delen