Alsof je in een slechte film bent beland

  • Utrecht
  • 19 augustus 2020

Een brand in je eigen huis, het kan je zomaar overkomen, weet Masha van Laar sinds kort. “Het leek een slechte film waarin ik terecht was gekomen. En de geur van verbrande spullen zal ik mijn leven lang niet meer vergeten.”

Masha en haar zoon Sven hadden net gegeten toen boven een rookmelder afging. Dat gebeurde wel vaker, zonder reden, maar voor alle zekerheid gingen ze toch even kijken. In het washok op zolder was niks aan de hand maar boven langs de slaapkamerdeur van jongste zoon Patrick, die gelukkig niet thuis was, meenden ze rook te zien. In een reflex trok Sven de deur open. “De vlammen sloegen ons tegemoet,” herinnert Masha zich. “Toen kreeg ik het toch wel benauwd.” Sven is meteen naar beneden gerend en zelf heeft ze de deur snel weer dichtgedaan. Achteraf een geluk bij een ongeluk: door de gesloten deur konden de rook en het vuur zich minder snel verspreiden.

“Het voelde heel onwerkelijk, alsof het mezelf niet overkwam, maar ik ben niet iemand die snel begint te gillen in een stressvolle situatie. Ik ga dan juist handelen. Tegen Sven heb ik gezegd dat hij 112 moest bellen en zelf ben ik de buren gaan waarschuwen. Gelukkig kwam na een minuut of vijf de politie en snel daarna de brandweer. Ze waren allemaal heel vriendelijk en rustig.”

Zelf is Masha altijd heel voorzichtig met elektrische apparaten. Ze zal opladers niet in het stopcontact laten zitten. Dat heeft ze van haar vader geleerd. Toch is elektrische apparatuur waarschijnlijk de oorzaak van de brand. In de bedbank op de zolderkamer bleek een groot gat te zitten. De schoollaptop van zoon Patrick was helemaal gesmolten. Er lagen ook veel elektriciteitskabels op de bank en verlengsnoeren waren aan elkaar gekoppeld. De twee zoons zijn namelijk echte gamers.

 “Als we geen rookmelders hadden gehad, was het allemaal veel erger geweest,” vertelt Masha. “Nu hebben we vooral rookschade. Alle kleding van Patrick zat onder het roet. Stomen heeft dan geen zin. Hij heeft een onderbroek van zijn broer moeten lenen.”

Ruim een week na de brand kan ze de akelige beelden nog steeds niet goed uit haar hoofd zetten. Ze slaapt er slecht van, vooral de eerste nacht. En iedere keer als ze de zolder op moet – met de schade-expert, met de mensen van het opruimingsbedrijf – begint de slechte film opnieuw te draaien. “Maar het belangrijkste is dat er alleen materiële schade is. Wij zijn allemaal gezond, dat geldt ook voor de buren en dat is een groot goed!”

Een brandveilig thuis, daar zorg jij toch ook voor!

Alleen al in de provincie Utrecht breekt dagelijks een woningbrand uit waarbij de brandweer ter plaatse moet komen. Gelukkig kan je zelf heel veel doen om je veiligheid te vergroten. Lees onze tips!

Delen