Marjan Smits is 62 lentes jong, samen met haar man woont ze in het mooie buitengebied van Deurningen. “Ik heb vier prachtige dochters die het nest allemaal verlaten hebben.” Ook heeft ze acht kleinkinderen, met alle liefde past ze regelmatig op.
Sinds 2013 is ze werkzaam bij Brandweer Twente als receptioniste. Hiervoor werkte ze bij de gemeente Enschede In verband met een reorganisatie kwam haar functie te vervallen. Afwachten deed ze niet, via internet kwam ze de vacature voor receptioniste bij Brandweer Twente tegen. “Ik dacht gelijk dat lijkt mij leuk. Ik ben een mensen mens en dat moet je ook wel zijn als je aan de receptie zit.”
Marjan’s werkzaamheden zijn divers. Ze bemant de receptie op de kazerne Spaansland in Enschede op maandag, dinsdag en donderdag. Ze bedient de telefooncentrale, helpt en verbindt door. Daarnaast helpt ze collega’s met kleine taken zoals het versturen van brieven en het maken van kopieën. Ook zorgt ze voor het verzenden van pakketjes.
Marjan bedient ook alle deuren van de Twentse brandweerkazernes vanaf Spaansland en houdt via camera’s de toegang naar de Twente Safety Campus (TSC) in de gaten. Hier krijgen bezoekers met een afspraak of training toegang. Ze heet gasten welkom en zorgt dat ze bij de juiste persoon terechtkomen. Op woensdag ondersteunt ze op de TSC en verwerkt ze administratieve taken, waaronder de verwerking van uren van medewerkers die op de TSC werken, zoals stokers, instructeurs of coördinatoren. Dit doet ze vanaf de TSC of soms vanuit huis. Daarnaast beheert ze de maaltijdlijsten van de beroepsbrandweerploegen van Enschede. Aan het eind van de maand stuurt ze deze lijst naar personeelszaken en de ploegchefs.
"Als ik iemand heb kunnen helpen of een luisterend oor heb kunnen bieden. maakt dat mij blij."
Marjan Smits
Het contact met verschillende mensen en de afwisselende taken maken het werk voor mij interessant. “Als receptioniste heb ik een sociale functie. Ik ben een vraagbaak voor iedereen en zit op een plek waar je (bijna) alles ziet komen en gaan. Collega’s komen graag even een praatje maken. Al die verschillende verhalen en taken maken het werk bij de receptie zo leuk.”
De dag van Marjan begint om 07.40 uur. Ze komt aan op haar werkplek, legt de kranten op hun plek en start de telefooncentrale en de computer op. Collega’s komen binnenwandelen, maken een praatje of komen alleen voorbij. Elke dag is anders; de werkzaamheden lopen behoorlijk uiteen en vullen haar dag. Om 17.00 uur sluit ze alles af en gaat ze tevreden maar soms ook moe naar huis.
Brandweerbreed heeft Marjan veel kennis opgedaan. Via de telefoon weet zij klanten door te verbinden met de juiste collega of afdeling. Ze krijgt natuurlijk niet alleen klanten aan de lijn, ook intern weet ze de juiste verbindingen te maken. “Als ik iemand goed heb kunnen helpen of een luisterend oor heb kunnen bieden, maakt dat mij blij en geeft het mij energie.”
Brandweer Twente is een organisatie die je moet ervaren, wil je die kunnen omschrijven, zegt Marjan. Voor haar is het een gemoedelijke, mooie en toegankelijke organisatie. De sfeer is collegiaal en iedereen staat klaar om elkaar te helpen. Het blijft een unieke werkplek waar geen dag hetzelfde is.