Advanced Mobile Location

  • Enschede
  • 26 maart 2019



De locatie benoemen wanneer je 112 belt is niet altijd zo simpel als het lijkt.
Onder druk van de situatie kan het een lastige vraag zijn. Mensen in nood weten het soms even niet meer of de precieze locatie is moeilijk uit te leggen.

Daar is nu wat op gevonden! Met behulp van Advances Mobile Location (AML) kunnen centralisten van de meldkamers tijdens een 112-gesprek zien waar de mobiele beller op dat moment is. AML geeft een nauwkeurig antwoord, waardoor de hulpdiensten nog sneller ter plekke kunnen zijn.

Hoe werkt het?
Als je 112 belt, gebruikt AML wifi, gps en andere sensoren om jouw locatie te berekenen. Vanaf maart sturen Android-telefoons (vanaf versie 4.0) tijdens het 112-gesprek vanzelf jouw locatiegegevens naar de centralist die je op dat moment aan de lijn hebt. De centralist vraagt daarnaast ook nog zelf waar je bent, om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt alleen zo lang je belt met 112, ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit. In de loop van 2019 gaat AML ook werken op iPhones.

Delen