Een dag op pad met...

Arend Jan Aanstoot, medewerker Service & Beheer, standplaats Enschede en kazernecoördinator (KC) van Holten.

Deze dag op pad met vond plaats voor de maatregelen van 14 oktober. 

06.04 uur
Deze maandagochtend begint vroeg voor mij. Even na 6 uur gaat de pieper voor een ongeval op de A1 rechts ter hoogte van de Mac Donalds, daar zou een vrachtwagen op zijn kant liggen. Ik woon heel dicht bij de kazerne en ben er vaak als eerste. Gezien de aard van de melding en de snelheid waarmee we weg moeten, stap ik als chauffeur in. Het is een grote chaos op de snelweg. Wij zijn bezig met de afronding van het incident als er weer een ongeval plaats vindt, nu A1 rechts ter hoogte van de oprit Lochem hiervoor worden de collega’s van kazerne Markelo gealarmeerd. Wij hebben ons incident afgerond en gaan terug naar de kazerne, we hebben de status kazerne net verzonden als de pieper al weer gaat. Ongeval A1 Links ter hoogte van de oprit Enter, ook de collega’s van kazerne Enter zijn hiervoor gealarmeerd. We gaan ter plaatse en ondersteunen Enter met de bevrijding van het slachtoffer, als het slachtoffer bevrijdt is gaan wij terug naar de kazerne en Enter doet de verdere afwikkeling van het incident. Tegen 10.00 uur zijn we terug aan de kazerne, gauw naar huis douchen en omkleden.  

10.30 uur 
Eén van mijn taken is wagenparkbeheerder van de 110 dienstvoertuigen (incl. busjes). Dit betekent dat ik bijna iedere dag wel bezig ben schades registreren, herstel van de schades, verzekeringen, tankpassen, ritregistratie e.d. Ook vandaag verwerk ik wat zaken in Ultimo. In dit systeem staan al onze voertuigen, materialen en kleding geregistreerd. Met behulp van Ultimo regelen we de planning voor het onderhoud, reparaties, inkoop van onze spullenboel. Als we een nieuw voertuig krijgen, zorg ik ervoor dat deze in Ultimo geregistreerd wordt, inclusief foto's.  

11.00 uur
Ik moet wat dingen regelen voor het landelijke project LADV (landelijke aanbesteding dienstvoertuigen). Aan dit project doen 24 regio's mee. Het heeft veel voordelen, maar ook nadelen. Zo is de keuze in voertuig uitvoering nogal beperkt en daarom gaan we in september een eigen aanbesteding voor de aanschaf van dienstvoertuigen opstarten. Verder werk ik de memo die ik schrijf over het reduceren van CO2 uitstoot van ons wagenpark verder uit. En ik verdiep me verder in de BPM teruggaven van te leveren voortuigen. Tussendoor lunch ik.  

14.00 uur
Sinds 2016 ben ik KC in Holten. Voor het uitvoeren van deze taak krijg je 7,2 uur per week. Als KC'er ben je verantwoordelijk voor alles wat met jouw kazerne te maken heeft. Dus voor het personeel, materieel en het gebouw. Het is een superleuke taak. We hebben een hecht team van 19 mensen en zijn er trots op dat we altijd kunnen uitrukken. Vanmiddag doe ik nog wat KC-werk. Zo spreek ik met mijn teamleider Jack over de sollicitatie van een nieuwe vrijwilliger en maak ik de lijsten klaar voor de oefenavond.   

16.30 uur 
Op kantoor rond ik mijn werkzaamheden af en ga naar huis om te eten en me voor te bereiden op de oefenavond. 
 
19.00 uur 
Meestal kom ik wat eerder bij de oefenavond. Even voor half acht start ik met een rondje mededelingen. Het is de laatste oefenavond voor de vakantie. Vanwege corona krijgt die een andere invulling, we oefenen elementair brand ademlucht. Na de oefening zitten we nog even na en praten ook over de incidenten van deze ochtend. 

Zo dat was een lange, maar wel weer bijzondere dag. Na de oefenavond gauw naar bed, want je weer maar nooit wanneer die pieper weer gaat... 

Meer lezen?

  • Lees hier de dag van Bart Slot, Adviseur Industriële Veiligheid en Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS)
  • Lees hier de dag van Irene Mazeland, communicatieadviseur, manschap en Operationeel Voorlichter

Delen