Argus, ogen vanuit de lucht

Brandweer Twente is klaar om Argus in te zetten. Argus is een RPAS (Remotely Piloted Aircraft System), een op afstand bestuurbaar multirotor systeem. Argus wordt ingezet om tijdens incidenten extra informatie vanuit de lucht te krijgen. Deze extra informatie gebruiken we om onze inzet nog effectiever en efficiënter te laten verlopen. Samen met Brandweer Midden- en West-Brabant draaien we een pilot om ervaring op te doen. Dit moet leiden tot een landelijke beleidslijn voor het gebruik van en de inzet door drones door de brandweer in Nederland.

Bedrijfsontheffing
Een drone, zoals de RPAS in de volksmond wordt genoemd, is allang geen duur apparaat voor louter militaire toepassingen meer. Het is een veelbelovend gereedschap voor overheidsdiensten en hulpverleners. Door restrictieve regelgeving was het echter lang niet mogelijk om Argus in te kunnen zetten. Sinds kort is ruimte gekregen om onder bepaalde voorwaarden tijdens incidenten de lucht in te mogen. We hebben als eerste een voorlopige bedrijfsontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met de bijzondere bevoegdheid om een drone in te mogen zetten bij calamiteiten. De luchtvaartautoriteiten, ILT, Brandweer Midden- en West-Brabant, politie en defensie zijn betrokken geweest om dit voor Twente mogelijk te maken.

Opleidingen
Afgelopen anderhalf jaar is veel geïnvesteerd in het opleiden van piloten, het  testen van Argus en het opstellen van procedures. Daarnaast moest er een operationeel handboek worden opgesteld. Hierin staat beschreven hoe we onze organisatie en operatie georganiseerd hebben, zoals (nood)procedures, vluchtvoorbereidingen, risicoanalyse, logboek en veiligheidssystemen. Binnen Brandweer Twente zijn twee personen opgeleid tot piloot en zijn nog eens twee personen met deze opleiding bezig.

Wanneer inzet Argus?
Brandweer Twente heeft aantal scenario's beschreven wanneer Argus in te zetten. Bijvoorbeeld bij een grote brand in complexe bebouwing, een natuurbrand, bij vermissing van een persoon,  het opsporen van slachtoffers op water of onder ijs of het krijgen van overzicht bij grote verkeersongevallen. De mogelijkheden zijn legio. 

Live streaming van beelden
De beelden die Argus maakt, worden live gestreamd naar de laptop van de piloot. Hier kan de Officier van Dienst meekijken en met de verkregen informatie zijn inzet bepalen. De beelden worden dus niet opgenomen.

 

Checklist Checklist

Wanneer kan gevlogen worden?

  • Er mag alleen gevlogen worden bij daglicht
  • Er kan alleen gevlogen worden boven de 0 graden
  • Het zicht moet meer dan 1500 meter zijn
  • Het wolkenpakket mag niet lager hangen dan 150 meter
  • Maximale windkracht is 12m/s (windkracht 6)
Wij gebruiken cookies