Jan van der Heydenprijs

Tactiele navigatie, daarbij krijgt de bestuurder van een brandweervoertuig navigatiesignalen vanuit de stoel, in de vorm van trillingen. Zo kunnen de ogen gericht blijven op de weg en de oren gespitst op belangrijke informatie. Of je wilt schoon oefenen maar wel levensecht. Dat kan met de RedSuit. Motto: ‘Train as you firefight’.

Twee voorbeelden van innovaties die de Jan van der Heydenprijs in de wacht hebben gesleept. De innovaties laten zien hoe je op een vernieuwende wijze naar problemen kunt kijken. De collega’s die dit bedachten, liepen tegen een probleem aan en vonden hiervoor een oplossing. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor brandweercollega’s in de rest van Nederland.

Deze winnaars gingen je voor...

Olievlek

Pioniers, dwarsdenkers en vernieuwers. Dat zijn de mensen die je nodig hebt in je organisatie om te innoveren. Jan van der Heyden was zo’n innovator. Veelzijdig en niet voor één gat te vangen. Hij verbeterde de slangbrandspuit en tuigde de brandweerorganisatie op. Het startte in Amsterdam maar al snel verspreidde het zich als een olievlek over heel Nederland. Dat is precies de kern van wat we willen bereiken. Kennis, oplossingen en vernieuwende ideeën met elkaar delen en voor elkaar beschikbaar maken.

Ideeën uitwisselen

Ieder jaar reiken we daarom de Jan van der Heyden innovatieprijs uit. Collega’s uit het hele land kunnen hun innovatieve ideeën insturen. De winnaar ontvangt een geldbedrag waarmee we stimuleren dat het idee landelijk wordt uitgerold. De ideeën die voor de Jan van der Heydenprijs worden ingediend, maar die niet winnen, kunnen wel een start zijn voor nieuwe initiatieven. Daarom bundelen we alle ideeën in een innovatieboekje, worden ze getoond op de innovatiemarkt tijdens het brandweercongres en kun je ze online terugvinden. Brandweercollega's kunnen op deze manier onderling ideeën en ervaringen uitwisselen. 

Criteria

Om in aanmerking te komen voor een nominatie hanteert de regiegroep de volgende criteria:

  • Een vernieuwend idee en dus meer zijn dan een verbetering van het bestaande;
  • Het moet voor andere korpsen interessant zijn;
  • Potentie in zich hebben om landelijk uitgerold te kunnen worden;
  • het idee moet, naast de categorie waarin het primair wordt ingediend ook een raakvlak hebben met Brandweer over morgen.

Denk jij alleen maar in vernieuwende oplossingen? Dan ben jij onze nieuwe Jan van der Heyden!

  • Brandweer Nederland Brandweer Nederland

Categorieën

Wij hanteren de categorieën Risicobeheersing en Incidentenbestrijding, met daaronder de subcategorieën:

  • Technologie
  • Organisatie
  • Maatschappelijke relevantie

Deelname Jan van der Heydenprijs

Het idee voor de prijs moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

Innovatieboekje

Wij gebruiken cookies