Kettingbotsing

Uitdagingen

01 /

HET WEER

Weersomstandigheden

ONVERWACHTE SITUATIES

Onverwachte situaties zoals ontbranding van een auto terwijl de hulpverlening gaande is, of acute verslechtering van de gezondheidstoestand van een slachtoffer.

ALTERNATIEVE BRANDSTOFFEN

Voertuigen met alternatieve aandrijving (elektriciteit, waterstof, aardgas e.d.).

ONVERWACHTE OMSTANDIGHEDEN

Het onverwachte dat je kunt aantreffen: je weet niet precies wie er allemaal bij betrokken zijn (wel of geen touringcar, vrachtwagens etc.) en hóe ze erbij betrokken zijn.

SNEL HANDELEN

Er moet snel een beeld gevormd worden van het aantal slachtoffers en het liefst de aard van de verwondingen. Dit moet snel, maar zorgvuldig. Dit legt druk op mensen, met het risico iets over het hoofd te zien.

TEAM

KLIK OP DE ROL VOOR MEER INFORMATIE

MANSCHAP
BVD
OvD-B
HOvD
TT
VF
GV

MATERIEEL

01 /

TANKAUTOSPUIT

Tankautospuit (TS): basisvoertuig voor een inzet bij brandbestrijding of ongevallen.

REDVOERTUIG

Redvoertuig (ladderwagens, hoogwerkers).

MATERIAAL

Materiaal om voertuigen te stabiliseren zodat er veilig gewerkt kan worden.

REDGEREEDSCHAP

Hulpmiddelen die gebruikt worden om beknelde personen te bevrijden, zoals spreiders, scharen.

FAQ

  • Hoe weet de brandweer precies welk type brandstof een voertuig gebruikt of waar overal de airbags zitten?

    De brandweer maakt gebruik van een ‘crash-recovery systeem’ om aan de hand van het kenteken van de auto
    bijzonderheden te achterhalen. Het is software die direct in verbinding staat met de RDW en waarin alle kentekens (ook buitenlandse) van personenauto’s, vrachtwagens en bussen vermeld staan. Je kunt van ieder type voertuig de bijzonderheden achterhalen.

    Was deze informatie nuttig?
  • Hoe werkt alarmering e-call systeem?

    Vanaf het voorjaar 2018 wordt dit oproepsysteem verplicht ingebouwd in nieuwe auto’s. Het e-Callsysteem reageert op botssensoren en het openen van de airbags. Bij een heftige botsing zendt het e-Call systeem onmiddellijk een alarmsignaal vanuit de auto naar de 112-meldkamer. Voordelen van dit systeem zijn:

    • De hulpinstanties zijn meteen gewaarschuwd zodra een ongeluk gebeurd is.
    • Het is precies bekend waar het ongeval heeft plaatsgevonden.
    • Ook als niemand het ongeluk heeft zien gebeuren, bijvoorbeeld ’s nachts, wordt de meldkamer toch gealarmeerd.

    (Bron: ANWB)

    Was deze informatie nuttig?
  • Is de hulpverlening tijdens een ongeval altijd hetzelfde?

    Nee, ieder incident is anders. Ook de manier van hulpverlening, de inzet van personeel en materieel verschilt per incident en per regio. Dit is een voorbeeld.

    Was deze informatie nuttig?
  • Waarom duurt het vaak langer voordat de brandweer ter plaatse is bij een ongeluk op een n-weg dat op een snelweg?

    Snelwegen hebben verplicht allemaal een vluchtstrook. Deze verplichting geldt niet voor N-wegen en daarom hebben ook niet alle N-wegen een vluchtstrook. Bij smalle wegen lopen de hulpdiensten dus vertraging op door het opstropende verkeer in het geval van een ongeluk.

    Was deze informatie nuttig?
  • Waarom heeft de brandweer een gewondenverzorger?

    De brandweer is vaak sneller ter plaatse dan de ambulance, omdat er nu eenmaal meer brandweerposten zijn dan ambulanceposten. Omdat bij ongevallen iedere seconde telt, heeft de brandweer ook de taak van ‘First Responder’: een gealarmeerde hulpverlener, die als eerste ter plaatse komt en competent is eerste hulp te verlenen in een situatie waarbij dit noodzakelijk is.

    Was deze informatie nuttig?

Het risico is dat je in het incident gezogen wordt terwijl je de rust en het overzicht dient te bewaren om juist te kunnen handelen.

Stel een vraag
Sluit stel een vraag box