Roy herinnert zich de dag nog goed. “Ik had net bij de visboer een visje gehaald voor tijdens de lunch”, begint hij. “Op de terugweg naar kantoor hoorde ik ineens allerlei sirenes. In eerste instantie dacht ik dat het loos alarm was, zoals wel vaker het geval is. Maar toen ik brandweermensen in vol ornaat uit de brandweerauto zag komen, besefte ik dat het ernstiger was. Terwijl ik dichterbij liep, zag ik rook uit het dak van ons kantoorpand komen. Een lint werd gespannen om ons op afstand te houden, maar als BHV’er mocht ik uiteindelijk toch dichterbij komen.”
Snelle inzet
Het bleek dat de brandweer al in de buurt was en daarom nog sneller ter plaatse kon zijn. Dankzij de snelle inzet is de schade beperkt gebleven. “Die ochtend was er een dakdekker aan het werk geweest om een reparatie uit te voeren aan een goot”, vervolgt Roy. “Er was een klein kiertje ontstaan waardoor we lekkage hadden langs de gevel, precies op die plek zag ik rook vandaan komen. Mijn vermoeden was dat er tijdens de werkzaamheden warmte tussen de dakpan en het droge, oude dakbeschot was gekomen. Ondanks dat de dakdekker na de reparatie nog een uur had gewacht, stond het dak een paar uur later toch in brand.”
Blusacties
“Kort nadat de brandweer arriveerde, vroegen ze mij of ik een idee had hoe de brand was ontstaan. Hoewel ik een vermoeden had, kon ik het niet met zekerheid zeggen. Wat mij vooral bezighield, was dat de rook steeds heftiger werd en ik vreesde voor meer schade aan ons mooie pand”, vertelt Roy. Uiteindelijk werd de autoladder van Brandweer Twente ingezet om toegang tot het dak te krijgen. “Hoewel dit voor mijn gevoel een eeuwigheid leek te duren, was het in werkelijkheid slechts een paar minuten. De brandweermensen gebruikten een breekijzer om de dakpannen te verwijderen en begonnen toen direct met blussen. Binnen no-time hadden ze de brand onder controle.”
Schade beperkt
“Tijdens de brand voelde ik me behoorlijk gestrest”, geeft Roy toe. “Het kantoor voelt als ons clubhuis, we hebben veel energie gestoken in de restauratie en modernisering van het pand. Gelukkig was de brand snel onder controle en bleek de schade relatief beperkt.” Na het blussen vroeg de dienstdoende bevelvoerder Roy mee om het gebouw te controleren. “Toen we binnenkwamen rook ik gelukkig geen rook. Er was wat waterschade, vooral op de bovenverdieping, maar het viel mee. Samen met een bevelvoerder heb ik bureaus en computers verplaatst en stekkers uit het stopcontact gehaald om verdere schade te voorkomen. Alles verliep rustig en zonder paniek.”
Bluspoging
Niet alleen de brandweer, maar ook de BHV’ers van Snelder Zijlstra Makelaars hebben een belangrijke rol gespeeld in het bestrijden van de brand. “Onze BHV’ers hebben direct na de melding van de tandartspraktijk tegenover ons pand een bluspoging gedaan. De bevelvoerder van de brandweer zei dat deze poging echt erger heeft voorkomen. Daardoor kon de autoladder iets langer de tijd nemen, omdat het meer smeulde dan fikte. We hebben ze daarom ook flink in het zonnetje gezet.”
Belang van BHV’ers
En nu? “Het stond al gepland, maar we hadden vrij vlak na de brand een herhaalcursus BHV. Tijdens deze cursus hebben we deze casus nog een keer besproken en gekeken naar hoe we het nog beter kunnen doen. Zoals ons ontruimingsplan, dat hebben we geoptimaliseerd. Daarnaast is er nu nog meer animo vanuit het kantoor om de BHV-cursus te volgen, ook vanuit onze kantoren in Almelo en Hengelo.”