Kim brandweervrouw in opleiding | blog 3 | Module Brand

  • Ossendrecht
  • 09 augustus 2019

Ups & Downs

Dat je bij de brandweer veel meemaakt, hebben jullie kunnen zien in mijn stories op Instagram (@kim_brandweermwb) en kunnen lezen in mijn vorige twee blogs. De afgelopen maanden waren pittig en met ups en downs. De opleiding stond in het teken van de Module Brand. Het einde kwam in zicht en er moest nog flink geoefend worden. De oefenavonden en de uitrukken op de post gingen gewoon door en daarnaast had ik natuurlijk ook nog mijn privéleven. Al voel ik me wel steeds meer thuis in het brandweerwereldje.

Oefenen

Heel vaak moest ik naar de kazerne in Bergen op Zoom voor de opleiding. Er waren theorieavonden en oefenavonden. ELO-opdrachten (=Elektronische Leeromgeving) werden hier herhaald, besproken en geoefend. Hoe verder ik in de opleiding kwam, hoe meer ik naar externe locaties mocht gaan: Tilburg, Dordrecht, Vlissingen en Boxmeer. Als extraatje mochten we ook naar de vliegbasis in Woensdrecht. De oefenterreinen beschikken over diverse 'oefenobjecten', die gebruikt kunnen worden voor brandweertrainingen. Hierdoor zijn de trainingen realistisch en praktijkgericht. Dit was altijd indrukwekkend. Alle theorie die ik had geleerd, moest toegepast worden.

De eerste keren waren de gebouwen, containers en oefenobjecten alleen gevuld met rook. Ik zag geen hand voor ogen. Ik was afhankelijk van de theorie die ik had geleerd, van de oefenmomenten in Bergen op Zoom en op mijn post en van mijn oefenmaatje. Het oefenen van ‘rookgaskoeling’ stond in het begin centraal. Ik weet nog dat ik de eerste keer in zo’n gebouw vol rook kwam en dat ik met de hogedrukslang water mocht spuiten. Het klinkt misschien niet spannend, maar het gevoel dat je hebt als jij voorop een kamer binnenloopt - en je dus verantwoordelijkheid draagt voor de situatie – is moeilijk te omschrijven. Het geeft je een stoer gevoel! De eerste weken had ik eigenlijk geen idee wat ik aan het doen was. Ik spoot water in de met rook gevulde kamers, maar waarom ik dat deed, was bij mij nog niet geland. Toen ik later nog eens de informatie uit ELO doornam en extra oefende op mijn post, begreep ik ineens waarom ik water in de rook moest spuiten: de rookgassen koelen, dat is super belangrijk!

Daarna kwam het moment dat we met zijn allen in een warme (hout gestookte) container moesten zitten met ademlucht. We kregen uitleg over wat vuur doet als er zuurstof bij komt. Vanaf dit moment viel bij mij veel op zijn plek. De theorie werd gelinkt aan de realiteit. Ik kwam voor het eerst in de buurt van écht vuur en de daarbij behorende warmte. Heel even vond ik het eng en dacht ik ‘als dit maar goed gaat’. Maar na een paar minuten was ik aan de situatie gewend en was ik me bewust dat dit een essentieel onderdeel is als ik bij de brandweer wil gaan werken. Ik was trots, maar ook blij om na een kwartier weer buiten te staan om af te koelen. Na dit moment kwamen er steeds meer avonden waar het om vuur, brand, zuurstof, ventilatie en koeling ging. Ook stond samenwerking en communicatie centraal. Ondertussen kwamen we steeds dichter bij het grote examen.

Toetsen

In de Module Brand zaten theorie-examens, praktijktoetsen en een groot praktijkexamen. Theorie is zeker niet mijn sterkste kant. In dit blok zaten twee theorie-examens en ik zag hier beide keren tegenop. Je moest een bepaald percentage halen en wist gelijk of je geslaagd bent of niet. Gelukkig ben ik voor beide theorie-examens in één keer geslaagd. Dat was een hele opluchting.

Dan heb je de praktijktoetsen. Dit zijn een soort tussentoets-momenten om te controleren of je weet waar je mee bezig bent geweest de afgelopen tijd. Ik vond mijn eerste praktijktoets super spannend, omdat ik nog maar net begreep wat de bedoeling van alles was. We mochten nog een keer oefenen voor de toets, dus dat was fijn. De puntjes werden op de i gezet en ik kreeg nog wat laatste tips. Dit pakte goed uit en voor de eerste toets was ik geslaagd! Dit gaf me weer extra vertrouwen.

De praktijktoets ‘Levensreddend Handelen’ vond ik achteraf gezien misschien wel de moeilijkste. Er komt zo veel bij kijken! De ABCDE methode zat er nu wel in, dat begreep ik wel.

Kort samengevat houdt deze methode in:
A = Airway: controle en vrijmaken van de ademweg
B = Breathing: controle en ondersteuning van de ademhaling
C = Circulation: controle van de circulatie en stoppen levensbedreigende bloedingen
D = Disability: controle van bewustzijnsstoornissen
E = Exposure: verrichten van top-teen-onderzoek 

Maar je moet in elke situatie weer anders handelen en daarvoor heb ik gewoon nog te weinig ervaring. Toevallig was er eerder op de post ook een oefenavond die over levensreddend handelen ging. Daardoor kon ik extra oefenen en specifieke vragen stellen. Dit heeft me echt geholpen. De toets gaf me wel zenuwen. Het was een rollenspel waarbij ik verschillende slachtoffers hulp moest verlenen. Dit ging van brandwonden behandelen tot reanimeren. Maar…ik ben geslaagd!

Na de toetsen waren er nog twee hele oefendagen. Als leerkracht kostte het me wat moeite om vrij te regelen op mijn werk, maar toen dat gelukt was, kon ik twee dagen verschillende scenario’s op verschillende oefencentra oefenen. Dit waren zowel mentaal als fysiek zware dagen voor mij. Je doet 3 á 4 inzetten op een (warme, zomerse) dag. Dit was steeds een andere situatie met een ander maatje en team. Samenwerking en communicatie waren belangrijk. De ene inzet ging goed, maar de andere ging zeker niet zoals het hoorde. Zo ben ik een keer bijna van een trap gevallen. Dan is het moeilijk om positief te blijven, zeker met de gedachte dat het examen over twee weken plaats zou vinden. Na een aantal peptalks besloot ik de laatste oefendag aan mezelf te laten zien dat ik het kan! Het ging zeker niet vlekkeloos, maar bij de evaluatie kon ik wel vertellen hoe ik het anders of beter had kunnen doen. Ik ging met een goed gevoel naar huis, klaar voor het grote examen van morgen…

Praktijkexamen

Mijn praktijkexamen begon om 08:00 uur op Spinel in Dordrecht. Ik kwam daar met gezonde spanning. Ik kreeg te horen in welk team en met welk maatje ik examen moest doen. De examinatoren gingen naar de locatie van het scenario en wij moesten wachten tot we aan de beurt waren. Het examen bevatte alles wat we de afgelopen maanden hadden geleerd en geoefend. Na het examen moesten we wachten tot iedereen was geweest…. pff!! Ik was mijn examen wel 100 keer doorgelopen om te checken wat ik wel of niet goed had gedaan. Ondertussen kon ik kletsen over ‘hoe het gegaan is’ met de mensen die hun examen ook al hadden gedaan. Allerlei gedachten gingen door me heen. Ik was niet zeker van mijn zaak. Ik had dingen goed gedaan, maar hier en daar ook een foutje gemaakt. Hoe streng rekenen ze dit mee? Wat is belangrijker? Wat hebben ze gezien?

Nadat iedereen het examen had afgelegd, kregen we als klas te horen wie er wel en niet geslaagd was. Bij ons was… IEDEREEN GESLAAGD! Dit gaf me een ontzettend goed en fijn gevoel, waardoor mijn vakantie met een feestje is begonnen. Yes, Module Brand is afgerond!

Steun

Ik ben zo blij dat ik alle examens in één keer heb gehaald. Als ik op de opleiding geen goed gevoel aan de dag of avond had overgehouden, kon ik terugvallen op mijn collega’s van de post in Ossendrecht en mijn studiegenoten en begeleiders. Ik had mijn examens niet zonder de oefenavonden en extra (hulp)momenten gehaald. Als ik vragen had, kon ik deze altijd kwijt en als ik extra wilde oefenen, stonden er altijd collega’s klaar. Een appje, een gesprekje of extra oefenen. Dat was allemaal geen probleem. Ik kon ook altijd bij mijn leerwerkplekbegeleider terecht, die altijd zorgde voor motivatie en extra oefeningen. Daar wil ik iedereen voor bedanken. Ik ben heel trots dat ik nu met uitrukken niet meer op de stagiaire-stoel hoef te zitten!

Na de vakantie start het vervolg van mijn opleiding: Technische Hulpverlening en Incidenten Bestrijding Gevaarlijke Stoffen. Wil je meer beelden zien van mijn opleiding, mijn ervaringen op de post en van de uitrukken waar ik bij kan zijn? Volg me dan op Instagram @kimbrandweermwb. Misschien is het brandweervak ook wel iets voor jou. Benieuwd? Neem een kijkje op onze parttime hero pagina: www.brandweer.nl/parttimehero.

Kim
Brandweervrouw in opleiding – die Module Brand gehaald heeft :-)

Word jij net zoals ik ook parttime hero?

Een parttime hero heeft/is...

  • Een goede conditie
  • Minimaal MBO 2/3 werk- en denkniveau
  • Rijbewijs B
  • 18 jaar of ouder
  • Woont/werkt maximaal 5 minuten van de kazerne
  • Bereid 1 avond per week te oefenen

Verder sta je stevig in je schoenen, ben je maatschappelijk betrokken en werk je graag in teamverband. Je staat klaar om op onverwachte momenten uit te rukken.

Meld je aan

Ben jij een parttime hero? Meld je bij ons aan met dit interesseformulier. 

Delen