Kim brandweervrouw in opleiding | blog 4 | Module Technische Hulpverlening

  • Ossendrecht
  • 24 december 2019

Net toen ik dacht dat ik alles bij de brandweer had meegemaakt, bleek niks minder waar. Ik kan brandweervrouw worden! Toch? Ik heb de afgelopen maanden zoveel aan mezelf getwijfeld...

De opleiding

Een nieuwe kerntaak is gestart: THV, dat staat voor Technische Hulpverlening. De opleiding bestaat uit vier kerntaken: brandbestrijding, THV, ongevallen gevaarlijke stoffen en assistentie waterongevallen. De eerste kerntaak brandbestrijding heb ik afgerond. Nieuwsgierig wat ik geleerd heb? Lees dan mijn derde blog!

THV is heel divers. Of het nu gaat om een dier in nood of een kettingbotsing, je hebt kennis en vaardigheden nodig om al deze klussen te klaren. Elke situatie is anders en daarom vind ik deze module een stuk lastiger dan de module brand. Voor mijn opleiding ga ik elke dinsdagavond naar Rucphen. Voor de theorie gebruiken we weer  ELO, zo kunnen we alle E-modules, ELO-opdrachten en leerwerkplekopdrachten lezen en maken. Ik kwam er snel achter dat ik het dit keer lastig vond om de theorie aan de praktijk te koppelen. Ik heb namelijk weinig technisch inzicht en technische vaardigheden.

De allereerste challenge was een presentatie geven aan mijn andere studiegenoten over bevrijdingstechnieken. Op de avond van mijn presentatie heb ik klassikaal verteld dat ik moeite heb met de theorie van de module THV en dat de leerstof me zwaar valt. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden in een bepaalde situatie dat ik het overzicht kwijt ben. Het is alsof iemand zegt: "hier heb je een tankautospuit en een auto-ongeluk. Succes ermee!" Dat maakte me erg onzeker. Voor veel klasgenoten was dit herkenbaar en na een peptalk gingen we er als team weer tegenaan.

Toetsen en examens

De nieuwe module bevat weer verschillende onderdelen: theorie-examens, praktijktoetsen én het grote praktijkexamen! De week vóór mijn tussentijdse praktijktoets had ik een goede opleidingsavond, dus ik ging met redelijk veel vertrouwen het examen in. Maar het was zo anders dan verwacht! Het examen was een soort toneelstuk/rollenspel. We zagen een auto op een oefenterrein staan, maar we moesten ons inbeelden dat deze op een gewone weg stond waar nog allerlei verkeer aanwezig was.

Een externe examinator schetste de situatie. Ik ging samen met mijn 'maatje' aan de slag als nummer 3 en 4. Eerst moesten we zorgen voor onze eigen veiligheid. We zagen een slachtoffer en ik wist wat ik moest doen. Het slachtoffer was een pop met een briefje: 'niet aanspreekbaar en linkerbeen gebroken'. Ik was nummer 4 en moest voor het slachtoffer zorgen. Maar ja… niet aanspreekbaar. Het is fictief en ik kon me moeilijk inleven. Na een paar tellen moesten we terugkomen bij de examinator die de rol als bevelvoerder had gepakt.

We wisselden naar nummer 1 en 2. Hmm… oké Kim, focus even schakelen naar een andere taak. Ik ging aan de slag met het gereedschap om het slachtoffer te bevrijden. Moet ik nu taken echt uitvoeren of is het ook voldoende als ik alleen de informatie doorgeef en de gereedschappen/hulpmiddelen klaar zet? Ik was alleen maar gefocust op het bevrijden van het slachtoffer en dit was niet goed. Er komt nog zoveel meer bij kijken, zoals je eigen veiligheid. Aan het eind van mijn examen ging ik gelijk met de examinator in gesprek. Je krijgt dan punten voor onderdelen die je moet halen. Gezakt! Balen. Ik was erg verdrietig. Gelukkig mocht ik een herexamen doen.

Realistisch oefenen

De dag na mijn examen had ik ’s avonds realistisch oefenen met mijn post in Tilburg bij Safety Village. Het ging nu niet om THV maar weer eens om brand! Ik baalde nog van mijn examen en had niet zo’n zin in de oefening. Maar na een peptalk van een collega ben ik toch meegegaan. Gelukkig, want wat heb ik genoten! Een oefening zonder examinator, met mijn team én brand! Ik besefte dat ik ook bij de module Brand een dip heb gehad. Nu zag ik mezelf in een brandend gebouw, met een team, op zoek naar slachtoffers die ik ook nog eens heb gevonden. Ik was super trots op het beroep, op mijn team maar ook op mezelf!

Herexamen

Voor mijn gevoel was ik qua kennis niet veel verder dus ik moest het herexamen dat eraan zat te komen op een andere manier aanpakken. Ik ben in de ELO op zoek gegaan naar de beoordelingspunten en heb tijdens het lezen van deze punten een scenario bedacht. Hoe zou ik dit in het echt aanpakken? Geen opleiding, geen examinator… maar net als met brand: geloven dat ik het kan. Met deze instelling ging ik naar mijn herexamen.

Ik kwam aan in Rucphen. Dezelfde locatie, andere mensen, andere groep. Ik liep naar binnen en werd gelijk ontvangen door mijn leergangbegeleider. Ik werd voorgesteld aan mijn nieuwe 'maatje' voor het examen. We hebben kennis gemaakt en we konden nog even praten over de theorie en de praktijk die we geleerd hadden in de afgelopen lessen. Eigenlijk kwam heel veel overeen. Dit zorgde voor wat meer vertrouwen. Oké Kim, gewoon inbeelden dat het een échte situatie is, geen scenario. Stap voor stap zag ik de lijst met beoordelingspunten aan mij voorbijschieten. Steeds meer kwam ik los van het gespeelde scenario en bedacht wat ik in een echte situatie zou doen. Even twijfelde ik bij het verwijderen van de autodeur. Na een kort overleg met mijn examenmaatje besloten we de deur met een spreider te verwijderen. Dat bleek een goede keuze! Het examen zat erop. Ik ging in gesprek met de examinator en zag goede punten! Ja hoor, daar waren de verlossende woorden die ik wilde horen: "je bent geslaagd". Yes!

De post

Ik heb veel ervaring opgedaan. Naast de uitrukken (inclusief een paar THV uitrukken!) heb ik ook nog de oefenavonden op maandagavond. Daarnaast zijn collega's een keer op hun vrije avond speciaal naar de post gekomen om extra te oefenen. Dat waardeer ik enorm. Ze hebben tijd gemaakt en moeite gedaan om een sloopauto te regelen en een scenario in elkaar te zetten.

Tijdens de module THV heb ik meer geleerd dan alleen kennis over THV. Ik heb ook geleerd dat de mensen om mij heen het beste met me voorhebben: mijn klasgenoten van de opleidingsavond, mijn instructeurs, mijn leergangbegeleider, mijn leerwerkplekbegeleider, mijn collega’s op de post en mijn vrienden en familie. Met dit gevoel en deze gedachtes ga ik het laatste halfjaar met volle overtuiging aan, ik heb er zin in!

Wil je meer weten over de opleiding en mijn ervaringen? Volg me dan op Instagram @kimbrandweermwb. Of wil je zelf ook bij de brandweer werken? Kijk dan eens op www.brandweer.nl/parttimehero.

Kim
Brandweervrouw (nog steeds) in opleiding

Word jij net zoals ik ook parttime hero?

Een parttime hero heeft/is...

  • Een goede conditie
  • Minimaal MBO 2/3 werk- en denkniveau
  • Rijbewijs B
  • 18 jaar of ouder
  • Woont/werkt maximaal 5 minuten van de kazerne
  • Bereid 1 avond per week te oefenen

Verder sta je stevig in je schoenen, ben je maatschappelijk betrokken en werk je graag in teamverband. Je staat klaar om op onverwachte momenten uit te rukken.

Meld je aan

Ben jij een parttime hero? Meld je bij ons aan met dit interesseformulier. 

Delen