Ervaringsverhaal koolmonoxide Danique

  • Venlo
  • 02 januari 2020

De eerste keer dat onze koolmonoxide (CO) melder afging was in de zomer van 2018, toen mijn vriend en ik net twee maanden in ons appartement woonden. Onmiddellijk hebben we alle ramen en deuren opengezet en melding gemaakt bij onze verhuurder. Met spoed is er toen een monteur naar onze geiser komen kijken. In ons flatgebouw hangen namelijk vrij oude geisers, die op gas werken en een waakvlammetje hebben. Controle van onze geiser wees uit dat er een klepje vervangen moest worden en dat we veel moesten ventileren, want "eigenlijk was het toestel gewoon foutief geplaatst". Met deze gedachte werd het probleem afgedaan..

In de zomer van 2019 was het weer raak. Mijn vriend was alleen thuis en toen de CO-melder afging, heeft hij direct het appartement gelucht. Toen ik thuiskwam heb ik hem aangeraden om toch nog de brandweer te bellen, zodat er in ieder geval een melding van gemaakt werd. Van maart tot en met juli 2019 heb ik namelijk stage gelopen bij team Brandveilig Leven van Veiligheidsregio Limburg-Noord, waar ik me bewust ben geworden van de gevaren van koolmonoxide. De brandweer heeft de melding genoteerd en ons aangeraden om in het vervolg direct te bellen, zodat zij een meting kunnen uitvoeren.

Zo gezegd, zo gedaan. Op de avond van 22 oktober 2019 zaten we op de bank tv te kijken, toen de melder in de keuken weer afging. We hebben de keukendeur gesloten, zijn naar buiten gegaan en hebben 112 gebeld. De brandweer is gekomen en ook zij maten koolmonoxide bij ons binnen, ik meen een waarde van 110ppm. Ze hebben het gas afgesloten en geadviseerd om de geiser te vervangen. De volgende dag hebben we direct onze verhuurder geïnformeerd, die dezelfde dag opnieuw een monteur liet komen. De geiser was inderdaad ‘levensgevaarlijk’, dus werd deze vervangen door een elektrische boiler. Deze boiler kon echter pas half december geplaatst worden.

In de weken hierna zagen we de waarde op de CO-melder nog af en toe oplopen, ook al was het gastoestel al verwijderd. Ook had ik af en toe last van duizeligheid en hoofdpijn. Onze melding hierover bij de verhuurder liep eigenlijk op niets uit: de geiser was weg en klachten kun je pas krijgen bij hele hoge waarden van CO2. "De melder zal wel stuk zijn."

Maandag 18 november belde mijn vriend me op mijn werk: de melder ging weer af. Hij belde de Brandweer, die wederom koolmonoxide maten. Uit nader onderzoek bleek dat de koolmonoxide afkomstig was uit de ventilatieschacht waar de geiser voorheen op aangesloten was.. Aangezien we nog steeds aan het wachten waren op onze nieuwe boiler, was de ventilatieschacht open. Blijkbaar hadden onze onderburen ook zo’n gevaarlijke geiser, die foutief was aangesloten op onze ventilatieschacht. Ook hier is de geiser direct vervangen. Die avond zat ik op de bank, toen ik ineens kortademig werd en hartkloppingen kreeg. Dit werd minder na een flinke buitenwandeling. De volgende dag ben ik naar het ziekenhuis gegaan. Mijn vermoeden dat mijn klachten te wijten waren aan langdurige blootstelling aan koolmonoxide, werden bevestigd.

Bij ons is het gevaar nu geweken en ik kan het gelukkig nog navertellen. Wel heb ik gemerkt dat het gevaar van koolmonoxide bij veel mensen nog niet bekend is. Ik betwijfel zelfs of ik het had geweten als ik geen stagiaire was geweest bij team Brandveilig Leven. Buiten gewone mensen, denk ik ook dat veel verhuurders en VVE’s (Vereniging van Eigenaren*) nog niet goed op de hoogte zijn van de risico’s. Onze verhuurder bagatelliseerde bijvoorbeeld onze melding van gezondheidsklachten en onveilige gevoelens. Ook had hij het telkens over CO2 in plaats van CO.

Ik hoop dat mijn verhaal kan bijdragen aan het benadrukken van het belang van goede voorlichting over koolmonoxide. Mijn ervaring leert dat daar nog veel winst te behalen valt, zodat alle betrokken partijen adequaat weten te handelen in het geval van koolmonoxide.

- Danique Willemsen -

Meer weten over koolstofmonoxide? Klik hier.

* De VvE zorgt voor het onderhoud en het beheer van het gebouw, en zorgt ervoor dat er voor groot onderhoud wordt gespaard.

Delen