Over de huisstijl


Een huisstijl is niets meer of minder dan een verzameling afspraken volgens welke een organisatie zich presenteert. Deze variëren van de toepassing van het beeldmerk op gevels tot de vormgeving van een notitieblokje, van de standaard indeling van briefpapier tot het ontwerp van de vlaggen, banieren en voertuigstriping.

De reorganisatie van de Nederlandse Politie, in 1992, was voor de Staat der Nederlanden reden om aan Studio Dumbar opdracht te geven tot het ontwerpen van een nieuw logo voor de Nederlandse Politie. De nieuwe identiteit kwam tot uitdrukking in het nieuwe politielogo zoals dat op 6 januari 1993 te Delfzijl werd gepresenteerd en daarbij aansluitend een complete politiehuisstijl.

In 1998 ...

... werden toepassingen van het stripingconcept voor de brandweervoertuigen en voor voertuigen voor spoedeisende medische hulpverlening gedefinieerd. Deze werden naderhand in websites gepubliceerd.

In 2003 ...

... werd officieel de nieuwe brandweerhuisstijl geïntroduceerd en over het land verspreid. Er werd begonnen met een nieuw beschermd beeldmerk en van daaruit langzaam de diverse huisstijl onderdelen gedeponeerd (beschermd) en geïntroduceerd. De originele bestanden en de diverse originele stansen werden bij het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) bewaard en de deponeringen geregeld.

In 2005 ...

... volgde het nieuwe brandweeruniform en de kazerne en sportkleding. Het uniform werd als model geregistreerd en daarmee uitsluitend voor de brandweer om te gebruiken. De kazerne en sportkleding werd niet beschermd, daarvoor werd een draagvoorschrift opgesteld welke door het RBC werd vastgelegd zodat de wijze van gebruik was vastgelegd.

Dit alles ...

... uiteraard van uit het standpunt dat de Brandweer een sterk merk is en je moet waken voor partijen die van de goede naam van de Brandweer misbruik willen maken. De bescherming, bewaking en handhaving van de brandweer huisstijl gebeurt door het IFV, die ook eigenaar is van alle brandweerhuisstijlonderdelen.

Het correct ...

... hanteren van de huisstijlrichtlijnen is niet voorbehouden aan vormgevers en producenten, maar vergt ook de individuele betrokkenheid van de medewerkers van de verschillende brandweerkorpsen en aanverwante organisaties. Door het zorgvuldig in acht nemen van bijvoorbeeld de standaard briefindeling of de striping op de voertuigen, levert men een persoonlijke bijdrage aan de bewaking en ontwikkeling van de brandweerhuisstijl.

Vragen?

Neem gerust contact met ons op!

Wij gebruiken cookies