‘Beide inzittenden zijn bevrijd en veilig beneden!’

  • Hilversum
  • 16 april 2019

‘Beide inzittenden zijn bevrijd en veilig beneden!’ Dat bericht gaf even na half drie op maandagmiddag 8 april een glimlach op de gezichten van veel aanwezige hulpverleners. Een typisch geval van eind goed, al goed. Toen even voor 13 uur die dag de melding binnenkwam van ‘ongeval luchtvaart Noodweg, Hilversum’ was die uitkomst uitermate onwaarschijnlijk.

Die dag is het druk op vliegschool Dwarf uit Hilversum. Bij één van de cursisten staat die dag het oefenen van noodprocedures op het programma. Tijdens een oefenrondje wordt de PH 4Q2, een eenmotorige Sirius TL3000, op nog onverklaarbare wijze getroffen door een motorstoring. Terwijl het vliegtuigje boven het terrein van de Korporaal van Oudheusden kazerne snel hoogte verliest, realiseert de ervaren instructeur zich dat het vliegveld te ver weg. Hij besluit tot een noodlanding in de boomtoppen op het militaire terrein. Het toestel komt bijna ‘perfect’ terecht in de kruin van een boom maar wel op tien meter hoogte. Tot overmaat van ramp scheurt een van de brandstoftanks en de benzine loopt de cockpit in. Beide inzittenden lijken nagenoeg ongedeerd. Dat is het startscenario als de eerste brandweereenheden van de posten Loosdrecht en Hilversum zich naar het bos op de kazerne snellen. Een lekkend vliegtuigje met twee inzittenden dat bovenin een boom hangt: Redden Op Hoogte 2.0.

Al snel is Officier van Dienst Caroline van der Kroon ook op de plaats van het incident en begint haar beeld te vormen. Er wordt meteen via een mobiele telefoon contact gelegd met de inzittenden. Hierdoor kan direct informatie worden uitgewisseld; hoe gaat het met de inzittenden, wat zien ze en wat zijn de stappen van de brandweer? Visueel kan de situatie van onderaf redelijk goed worden beoordeeld. De inmiddels boven het incident rondcirkelende “Zulu” oftewel de politiehelikopter, zendt de beelden van de situatie van bovenaf door naar de hulpverleners op de grond.

In overleg met de aanwezige hulpdiensten wordt besloten om met twee redvoertuigen de onfortuinlijke vliegeniers te bevrijden. De bemanning van de ladderwagen van Bussum (14-1252) krijgt de rol van ‘communicatie en observatie’ terwijl zich in de bak van de hoogwerker van Hilversum (14-2151) het ‘reddingsteam’ bevindt. Mede door de beperkte ruimte worden de ladder en knik-arm uiterst behoedzaam tot vlak bij het vliegtuig gebracht. De mannen van de hoogwerker weten het toestel met een spanband provisorisch te ‘zekeren’ en zich daarna precies achter de ingang van de cockpit te manoeuvreren. Dit terwijl de ladderwagen het overzicht houdt en communiceert met zowel inzittenden als de Hilversumse hoogwerker. Vanwege het gevaar van destabilisatie van het toestel wordt besloten om beide inzittenden, in één keer mee naar beneden te nemen, ook al is er amper ruimte in het bakje van de hoogwerker.

Anderhalf uur na de (on)gelukkige landing, staan beide vliegeniers veilig op de grond. Na controle door het aanwezige ambulance personeel keert de leerling huiswaarts en gaat de met benzine doordrenkte instructeur, na te zijn afgespoeld door de brandweer, nog even voor verdere controle mee naar ziekenhuis. Een goed einde op deze mooie voorjaarsdag. De door defensie beschikbaar gestelde limonade vindt gretig aftrek. Een geslaagde reddingsoperatie wordt gevierd met Ranja.

Delen