Ulrike Boertjens

Tijdens een BHV-cursus op haar school gebeurt iets bijzonders. De instructeur vertelt zó levendig over brandveiligheid, dat leerkracht Ulrike (43) er meer van wil weten. Als ze daarna op een feestje wordt aangesproken door de ploegleider van Langweer, verbaast ze zichzelf: ze wordt brandweervrouw! Nu is ze aspirant-manschap bij de ploeg en combineert ze lesgeven met branden blussen.

Brandweervrouw in brandweerkleding voor een klas met kinderen
Foto: Team Horsthuis

‘Ik weet het nog goed, mijn eerste uitruk. Ik had nét mijn examen Brand gehaald. Er was brand in de sporthal van Sint Nyk. Die eerste rit in de TS vond ik enorm spannend. Maar wat gaf het voldoening om als team een probleem op te lossen, terwijl je het verloop vooraf niet kent. Ik loop niet graag weg als er iets aan de hand is. Dat heb ik wel ontdekt. Ook vind ik het leuk om te leren. Daarin zit zeker een link met mijn werk als leerkracht.’

Willen helpen. Snel schakelen. Rustig blijven bij hectiek. Ook dát herkent Ulrike in beide functies. En het past bij haar. De kinderen op school wilden direct alles weten over de brandweer. ‘Ik moest een spreekbeurt houden, vonden ze. Nou, dat hebben ze geweten. Mijn geweldige collega’s van Langweer kwamen met toeters en bellen op het schoolplein, inclusief blusschuim. Wie weet leidt het weer tot een nieuwe generatie brandweermannen en -vrouwen!’

Sinds de coronacrisis veranderde veel op school en bij de brandweer. ‘Als aspirant miste ik de doorgaande lijn in het leren. Want we moeten nog zoveel ontdekken! Lessen waren digitaal en het examen is verplaatst naar de herfst. Ook het oefenen stopte tijdelijk, gelukkig mogen we dat nu weer in aangepaste vorm doen. Als leerkracht was het uitdagend om de kinderen op afstand tóch betrokken te houden. Het was wennen voor iedereen. Maar het lukte. We konden flexibel inspelen op de situatie, op school én bij de brandweer. Dat geeft veel vertrouwen.’

 

Delen