In tijden van ontgroeningen mag er ook best een beetje aandacht voor rood zijn. Daarom maken alle eerstejaars van de opleiding Communication en Multimedia Design (CMD) van NHLStenden tijdens hun studiestartweek kennis met de brandweer. ‘Dit is al acht jaar een beproefd recept’, vertelt coördinator Pauline Stoel, die het traject samen met haar collega Niek Heegen begeleidt.
‘In hun allereerste studieweek gaan onze eerstejaars, verdeeld over zes klassen, aan de slag met een communicatievraag van de brandweer. Deze opdracht staat altijd in het teken van brandveiligheid. Aan elke klas de uitdaging om aan het einde van de week een concept of een campagne te pitchen. Het winnende idee krijgt, als het even kan, een vervolg. Een opzet die perfect in ons onderwijsconcept past: werken aan opdrachten uit het echte leven.’
‘We doen dit nu al zo’n acht jaar met de brandweer. Voor de studenten is het een prachtige kennismaking met het werkveld. En het competitie-element draagt bij aan de teambuilding. Maar er is meer. Studenten worden zich bewust van het belang van brandveiligheid. Zo brengen alle klassen een bezoek aan de kazerne van post Noord. De verhalen van de brandweermensen, de workshops: ze maken altijd indruk en zorgen voor een enorme betrokkenheid.’
“De studenten verrassen ons steeds weer”
‘Wat wij als docenten verrassend vinden, is dat er elk jaar weer verfrissende ideeën komen bovendrijven. Studenten kunnen heel goed out of the box denken. ‘Doe jij het veilig..?’ is daar een mooi voorbeeld van. Op een dubbelzinnige manier vroeg deze campagne aandacht voor brandveiligheid in studentenhuizen. De campagne is live gegaan en sloeg goed aan. Zo helpen wij de brandweer op onze beurt weer.’
‘Ook de opdracht die dit studiejaar bij NHLStenden inluidde, leverde originele ideeën op. Zo bedacht het winnende team de FlameGame. Dat is een mobiele escaperoom in een container. Deze kun je op allerlei locaties inzetten voor voorlichtings-en PR-activiteiten. De jury was meteen enthousiast. Ik acht de kans groot dat een groep studenten het idee later dit jaar verder uitwerkt.’
Tekst: Bert Kobus (GH+O)
Beeld: Team Horsthuis