Brand tussen het kassencomplex in Luttelgeest

  • Luttelgeest
  • 19 april 2017

‘Stel je voor dat je een drukke werkweek achter de rug hebt en je je erop verheugt om in het weekend niet zo vroeg je bed uit te hoeven komen. Dat pakte wel even anders uit’, vertelt Henk Timmerman, vrijwilliger bij de brandweergroep Marknesse. Op de vroege zaterdagmorgen ging zijn brandweerpager rond de klok van vier uur. Henk werd abrupt uit zijn slaap gehaald. ‘Ik keek snel op mijn pager wat er aan de hand was. Ik las dat er dat brand zou zijn in een gebouw. Eenmaal onderweg vanuit de kazerne gaf de Alarmcentrale aan dat ze een man aan de lijn hadden die geen Nederlands sprak. Wel kon de man aangegeven dat er iets was op de Kalenbergerweg 2.2. Hij kon niet aangegeven wat er aan de hand was. Wat we tegen zouden komen was dus niet helemaal duidelijk. Vanaf de weg konden we het nog niet goed zien. Toen we het terrein op reden zagen we meerdere mensen bij de kassen en ook zagen we wat er aan de hand was.’ 

Transforatorhuisje in brand

 ‘Om te bekijken wat er precies aan de hand was, moesten we eerst een raam forceren om de deur te kunnen openen. Het bleek te gaan om een in brand gevlogen transformatorhuisje dat tussen twee kassen was gebouwd. Waarschijnlijk is deze brand ontstaan door overhitting van de koelolie die het geheel moest koelen. Door de grote hitte waren al enkele ramen van de kassen gesprongen. Het geheel brandde als een fakkel. Met droog schuim hebben we de brand beheersbaar kunnen houden. Tegen de tijd dat het licht werd was de brand uit. We hebben rondom de kassen alles nog goed nagekeken. We konden bij daglicht zien dat er behoorlijk wat rook in één van de kassen was getrokken. Dat heeft ook zijn sporen achtergelaten, want hierdoor is er twee hectare tomaten afgekeurd.’ 

‘Het was al weer volop licht toen we richting kazerne gingen. Nadat we het voertuig in orde hadden gemaakt konden we mooi vroeg aan onze vrije zaterdag beginnen.’ 

Henk Timmerman
Vrijwilliger brandweergroep Marknesse

Wij gebruiken cookies