Nieuw ontwerp huisstijl uitrukpakken

Veilig, zichtbaar en herkenbaar

  • Nederland
  • 12 oktober 2018

Eén beeld, één uitstraling maar vooral ook veilig en goed zichtbaar. Dat is het resultaat van een nieuw ontwerp dat in opdracht van de Raad van Brandweercommandanten is gemaakt.

Stephan Wevers, namens de RBC over het nieuwe huisstijlontwerp: ‘We willen als RBC graag meer eenheid en een goede herkenbaarheid van de brandweer. Als je nu tv-beelden ziet of foto’s van incidenten bekijkt, dan zie je van alles door elkaar. Dwarse strepen, recht, schuin of horizontaal. Met deze nieuwe stijl komt er uniformiteit en belangrijker nog: ook in het donker en onder slechte weersomstandigheden zijn we goed zichtbaar.’

Wat wel, wat niet?

In het kort komt het erop neer dat de kleur van het uitrukpak en de wijze van striping bepaald zijn in het huisstijlontwerp. Het gaat dus enkel over het uiterlijk van het pak en niet over de technische specificaties van de stoffen of de pasvorm. De belangrijkste vernieuwingen van het ontwerp zijn:

  • de belijning van de striping op het pak
  • de gekozen hechting van de striping zorgt voor minder vuil
  • de (gele) kleur van het pak zorgt voor zichtbaarheid van vuil (schoon werken)
  • de benamingen staan duidelijk en zichtbaar op een vaste plek op het pak

Wat is het grootste voordeel voor de collega’s in de uitruk?

Er is gekeken naar nieuwe ontwikkelingen en de behoeften van degenen die uitrukken. Bijvoorbeeld als het gaat om flexibiliteit, vochtregulering en de mogelijkheid om met verschillende lagen kleding. Het resultaat is een ontwerp voor een veilig en goed zichtbaar pak met een uniforme uitstraling.

Goed getest

Voordat het eerste prototype van de nieuwe kledinglijn werd ontwikkeld is er heel wat onderzoek geweest. Hoe zichtbaar zijn de reflecties in diverse (weers)omstandigheden? Hoe goed werken ze nog na een aantal keren wassen? Hoe flexibel is het stripingmateriaal en hebben ze invloed op de vochtregulering? De uitgebreide testfase is achter de rug en de eerste aanbestedingen voor pakken met het nieuwe ontwerp zijn gestart.

Wanneer op straat te zien?

Het duurt nog even voordat de eerste collega’s zich in de pakken met het nieuwe ontwerp kunnen tonen. Gelderland-Midden en Limburg-Noord hebben als eerste regio’s een aanbesteding voor uitrukpakken met het nieuwe ontwerp. Regio’s zijn vrij om wel of niet voor het vernieuwde ontwerp te kiezen.

Beschermd

Met het vastleggen en deponeren van het ontwerp is de nieuwe huisstijl beschermd tegen namaak. De nieuwe stijl is onderdeel van de totale huisstijl van de brandweer. Het ontwerp voor de huisstijl is tot stand gekomen door een samenwerking met een haute couturier, Hogeschool Amsterdam (AMFI) en vertegenwoordigers namens IFV en Brandweer Nederland, zoals de vakgroep Materieel, Service en Ondersteuning (MSO), het Netwerk Brandweervrouwen en de Adviescommissie Beheer Brandweerkleding.

Meer informatie

Op de IFV-site vind je meer informatie over de nieuwe huisstijl van het uitrukpak.

Nieuwe-huisstijl.jpg

Het is een superpak geworden. Het zit geweldig.

  • Stephan Wevers Stephan Wevers
  • 12 oktober 2018 12 oktober 2018

Unieke uitstraling

'De brandweer heeft op het gebied van uitrukkleding nog geen unieke uitstraling, dat gaat nu veranderen. De basis is voor iedereen hetzelfde, maar er is wel ruimte voor bijvoorbeeld de eigen identiteit van de organisatie, zoals een logo en korpsnaam. Dit gaat bijdragen aan onze professionele uitstraling.'

Hans Zuidijk, portefeuillehouder brandweerkleding

Wij gebruiken cookies