Teveel is ook niet goed

  • Nederland
  • 22 december 2017

Er wordt een brand gedetecteerd in de groepswoning. Ook merkt de begeleider van een naastgelegen woongroep dat er iets is, doordat een bewoner -  volwassen, maar circa 10 jaar van geest - verschrikt en paniekerig de aandacht trekt.

Brandoorzaak

Een lampje op de kamer is voorzien van een gloeilamp met een hoger wattage dan waarvoor deze geschikt was. De hittestraling van de gloeilamp heeft het kunststof van de lamp tot ontbranding gebracht. In de kamer bleek nog een zelfde lamp aanwezig die ook al was beschadigd als gevolg van de hitteopbouw van de gloeilamp.

Brandontwikkeling

Door de brandende lamp is een knuffeldier naast de lamp aangestoken. Deze is vervolgens brandend op bed gevallen en heeft het beddengoed aangestoken. Als gevolg van de brand moest de bewoner enkele dagen naar een andere locatie. Ook waren spullen met emotionele waarde verloren gegaan.

Animatie brand

Tip

Overschrijdt nooit het maximaal aangegeven wattage dat op de lamp staat aangegeven. Hang ook een rookmelder in de (kinder)kamer.


Casussen gebundeld

Bovenstaande casus is één van de 28 casussen in de publicatie ‘Casuïstiek uit brandonderzoek voor Brandveilig leven’.

Wij gebruiken cookies