Geladen sfeertje

  • Nederland
  • 21 september 2018

In juli 2017 vindt er een aanrijding plaats op de A35. Daarbij zijn vier auto’s betrokken. Wat slachtoffers betreft valt het incident gelukkig mee: één persoon zit bekneld. Met behulp van een redplank wordt hij uit de auto gehaald. Wat maakt dit incident dan wel bijzonder?

Het eerste is de locatie: op een viaduct, boven een doorgaande weg. Tussen de beide weghelften van het viaduct is geen berm aanwezig, maar een open deel boven de doorgaande weg. Twee voertuigen stonden strak tegen de vangrail. Dit alles zorgde voor een gevaarlijke situatie en vroeg om extra aandacht voor veilig werken.

Moderne voertuigen

Het tweede zijn de voertuigen. Bij het incident is een Tesla betrokken. Deze wordt direct herkend als elektrische auto en wordt uitgeschakeld door het doorknippen van de voedingskabel onder de motorkap. Wat later blijkt dat er ook een hybride Volvo staat. Deze wordt uitgeschakeld door eenmalig op de start/stop-knop te drukken en door het losnemen / doorknippen van beide accukabels.

Foto aanrijding A35

Moderne voertuigen brengen een specifieke gevaarsetting met zich mee. Accu’s van elektrische voertuigen die door een aanrijding instabiel geworden zijn, kunnen erg onvoorspelbaar reageren. Mocht het accupakket instabiel zijn en komt er rook vrij, dan is er sprake van een zogenoemde thermal runaway. Dit kan escaleren in een explosieve verbranding waarbij zeer giftige gassen vrijkomen. Blussing is vrijwel niet mogelijk; alleen met heel veel water.

Bij elektrische voertuigen is het belangrijk om te letten op:

  • Stabiliteit accu. Houdt de accu zo stabiel mogelijk. Gebruik wanneer mogelijk een warmtebeeldcamera om temperatuurverschillen in de accu te monitoren.
  • Lithion-accu’s produceren eigen zuurstof waardoor ze meerdere keren kunnen ontbranden.
  • Let op grijs /witte rook bij de accu. Deze rook is giftig. Gebruik altijd een ademluchtbescherming.
  • Gebruik bij deactiveren 1000 Volt-handschoenen voor eigen veiligheid.
 

Aanrijding A35 overzicht 

Brandonderzoek

Onderzoek levert veel informatie op over o.a. oorzaken van branden, brandverloop, brandbestrijding en het gedrag van mensen.

Brandonderzoek-4.jpg

Leren van brandonderzoek

We leren van brandonderzoek door de resultaten te delen via:

  • nieuwsflitsen en infosheets;
  • terugkoppeling aan betrokkenen (burgers en brandweer);
  • casuïstiekboeken
  • landelijke database brandonderzoek
  • presentaties op verzoek
  • delen van informatie met Vakbekwaamheid, Incidentbestrijding en Risicobeheersing
Wij gebruiken cookies