De risico's bij een autobrand

  • Nederland
  • 13 oktober 2017

Op een opslagterrein van een autodealer gaan diverse splinternieuwe auto’s in vlammen op. Als de eenheid bij het afgesloten terrein aankomt, zien ze niet alleen twaalf auto’s in brand staan…

Eén van de brandende auto’s begint vanzelf te rijden. De auto botst enkele meters verderop tegen nog niet brandende auto’s aan. In het vuur is diverse keren een soort vuurwerk zichtbaar en zijn knallen te horen. De dag na de brand komt tijdens het brandonderzoek een aantal risico’s voor de repressieve dienst in beeld.

Rondvliegende airbagunits

Het vuurwerk dat is gezien, is veroorzaakt door airbagunits die geactiveerd zijn. Een airbagunit kan voorzien zijn van pyrotechniek om met een explosieve verbranding de airbag op te blazen bij een aanrijding. Op het terrein zijn diverse airbagunits aangetroffen die uit de auto’s zijn geslingerd. Doordat het stuur grotendeels uit kunststof is vervaardigd, kan de airbagunit uit het stuur losbranden en op de grond vallen. Als de explosieve stof in de unit wordt geactiveerd door het vuur, dan kan dit er voor zorgen dat de luchtzak wordt opgeblazen en de unit uit de auto wordt geslingerd. Tijdens de inzet kun je door zo’n airbagunit worden geraakt. Met welke kracht dit gebeurt, bewijst de foto waarop te zien is dat de airbagunit door het dak heen is gekomen.

Wegschietende gasveren

Gasveren kunnen door verhitting met behoorlijke kracht bezwijken en wegschieten. De gasveren gaan door het metaal van de carrosserie heen en vormen een gevaar voor het aanwezige personeel. Verspreid over het terrein zijn gasveren aangetroffen.

Zelfrijdende auto

De auto die zelf is gaan rijden, stond in de versnelling. Door 'sluiting' als gevolg van de brand kan de motor gestart worden. De auto gaat al brandend rijden. Dit vormt een risico voor personen in de route van de auto. Er bestaat ook een kans op branduitbreiding als de auto bijvoorbeeld tegen een gebouw rijdt of tegen andere auto’s.

Eenvoudige autobrand, veel risico’s

Joost Ebus, brandonderzoeker. ‘Als je tijdens een brandonderzoek een airbagunit op het dak ziet liggen die dwars door de carrosserie is gegaan of tijdens een andere onderzoek bij een opengereten auto staat vanwege een geëxplodeerde gastank, dan denk je toch wel even terug aan die autobrandjes waar je zelf aan de straalpijp stond. Als bevelvoerder ben ik me hierdoor bewuster geworden dat een eenvoudige autobrand toch veel risico’s met zich kan meebrengen.’

Bovenstaande casus is één van de 29 casussen in de publicatie “Casuïstiek uit brandonderzoek voor Repressie” is opgenomen. De publicatie is het vervolg op het “Casuïstiek uit brandonderzoek voor Brandveilig leven”.

Wij gebruiken cookies