Jaaroverzicht fatale woningbranden 2020

Merendeel slachtoffers ouderen en minder zelfredzaam

• Nederland
  • 31 maart 2021

Op 31 maart publiceerde het IFV het jaaroverzicht fatale woningbranden 2020. Daaruit blijkt dat bij 31 fatale woningbranden 32 dodelijke slachtoffers vielen. Het merendeel van de slachtoffers was 65+ en/of verminderd zelfredzaam.

‘Als brandweer richten we onze voorlichting al langere tijd primair op deze doelgroepen’, reageert Vanessa Koomen, projectleider Brandveilig leven voor Brandweer Nederland.

Preventie

‘Als je bijvoorbeeld kijkt naar ouderen, dan zien we dat een beginnende brand door een ouder persoon minder snel wordt opgemerkt vanwege gehoor-, zicht- en reukverlies. Ook door een afname in coördinatie- en reactievermogen en afgenomen snelheid van bewegen kunnen er eerder ongevallen ontstaan. Dit jaaroverzicht bevestigt onze keuze om ons met preventie ook de komende jaren te richten op ouderen en verminderd zelfredzamen. We nemen dit jaaroverzicht en het eerder verschenen rapport Rookverspreiding in woongebouwen mee in onze aanpak in samenwerking met het netwerk van collega’s Brandveilig leven uit de regio’s.’

Zie ook 32 doden door woningbranden in 2020 op de website van het IFV.

Jaaroverzicht fatale woningbranden 2020

Fatale Woningbranden 2020

Cruciale doorbraak?

‘We weten dat brandveilig meubilair jaarlijks tien branddoden en honderd gewonden kan schelen’, vertelt lector Brandpreventie René Hagen in de Brandweerkrant van Nederland.

Ikea_binnenbrand_1280x720.jpg

Brandonderzoek

We doen onderzoek zodat we brand zo goed mogelijk kunnen bestrijden én voorkomen.

Brandonderzoek-1.jpg
Blanco_650-x-650.png