Resultaten lezersonderzoek Brandweerkrant

Een aanwinst op de koffietafels

  • Nederland
  • 24 maart 2021

Eind vorig jaar startte bij de uitgave van het winternummer van de Brandweerkrant een lezersonderzoek. Met een paar vragen wilden we als redactie in beeld krijgen of en hoe jullie de Brandweerkrant graag lezen. We ontvingen maar liefst 749 reacties! We waarderen het zeer dat jullie de moeite hebben genomen om de vragen in te vullen. Wat lieten jullie ons weten?

Samen met de vijfentwintig regio’s maken we de Brandweerkrant vier keer per jaar. Hierin delen we met brandweercollega’s wat er speelt en leeft, waar we trots op zijn of wat we hebben geleerd en ervaren. Uit het lezersonderzoek blijkt duidelijk dat de onderwerpen aanspreken en dat de krant een aanwinst is op de koffietafels.

Gedrukt of online?

We vroegen jullie op welke manier je de krant nu leest en hoe je ‘m in de toekomst zou willen lezen.

  • 59% van de deelnemers leest nu de gedrukte krant en 48% wil ook graag dat de gedrukte krant blijft
  • 11% geeft aan de Brandweerkrant graag online te lezen en 18% wil in de toekomst de krant alleen online
  • 18% leest nu beide varianten en 31% geeft aan in de toekomst beide varianten op prijs te stellen
  • 3% geeft aan in de toekomst geen interesse te hebben in de Brandweerkrant
  • 9% kende de Brandweerkrant niet maar geeft aan ‘m wel graag te gaan lezen

Dikke pluim

Meer dan de helft van de deelnemers aan het lezersonderzoek heeft ook nog eens de moeite genomen om de open vraag naar tips, verbetersuggesties of ander opmerkingen in te vullen. Dat leverde veel reacties op als: vooral zo doorgaan, valt op als het op de koffietafel ligt, dikke pluim, goed om te lezen wat er in andere regio’s speelt, ik heb er al diverse ideeën uit opgedaan voor activiteiten Brandveilig leven.

Tips, vragen en opmerkingen

Daarnaast ontvingen we ook diverse vragen, tips en opmerkingen. We lichten er een paar uit:

  • Verbeter de distributie want de krant ligt niet overal op de koffietafels.
    We hebben alle regio’s gevraagd de verzendlijst te actualiseren. We hopen dat de Brandweerkrant voortaan overal op de koffietafels ligt. Mis je de krant, laat het ons weten.
  • Geef meer bekendheid aan de krant, want zowel de online als gedrukte versie is onbekend.
    We hebben het onder de aandacht gebracht bij de communicatieafdelingen in de regio’s. Verzendlijsten zijn weer geactualiseerd en wil je de krant online niet missen, hou dan zeker brandweernederland.nl in de gaten en de Facebookpagina van Brandweer Nederland. Wil je een seintje in je mailbox als de krant en andere nieuwsberichten vanuit Brandweer Nederland op de site staan, meld je dan aan voor de wekelijkse digitale nieuwsbrief Brandweer Actueel.
  • De krant stinkt erg als het uit de verpakking komt. Kan daar iets aan worden gedaan?
    Helaas blijkt dat lastig. We zoeken nog een en ander uit maar we dragen tegenwoordig mondkapjes dus wellicht scheelt dat😉.
  • Ik heb het idee dat ik teksten ook elders lees.
    Dat kan inderdaad kloppen. Verhalen van je eigen regio worden vaak ook al eerder regionaal gedeeld om het daarna met het hele land te delen via de Brandweerkrant. Ook delen wij artikelen uit de Brandweerkrant in de periode na verschijning een voor een nog weer online om zo een zo groot mogelijk bereik te hebben. Zoals wel blijkt uit het onderzoek, leest de een liever offline, de ander online en weer anderen combineren het.
  • Suggesties voor onderwerpen als meer casuïstiek, vrijwilliger in beeld, recente incidenten, wat gebeurt er bij de brandweer over de grens en een inkijkje bij verschillende posten in het land.
    We zijn heel blij met de suggesties voor onderwerpen. We starten dan ook in het nummer dat op dinsdag 30 maart verschijnt de nieuwe rubriek post Uitgelicht waarin we een inkijkje krijgen in een post. Ook zullen we met de regio’s proberen meer incidenten en casuïstiek aan de orde te brengen. Natuurlijk mogen de persoonlijke verhalen niet ontbreken. We hebben in het lentenummer al geprobeerd daar gehoor aan te geven.
  • Regio’s claimen in een artikel nogal eens dat ze uniek zijn of een primeur hebben. Echter is dat niet altijd zo maar weten ze niet dat een andere regio met hetzelfde bezig is.
    Juist dat is ook het doel van deze krant: laten zien waar je mee bezig bent zodat we van elkaar kunnen leren en kunnen samenwerken. De redactie zal scherper letten op de woordkeuze😉.

We zullen de komende weken ook nog individueel reageren op vragen en opmerkingen van deelnemers.

Winnaar

Veel deelnemers aan het onderzoek lieten ook nog even weten wel zin te hebben in de taart. Er kan er maar een de winnaar zijn. Wie er met zijn of haar ploeg binnenkort van de taart kan genieten, dat lees je in het lentenummer van de Brandweerkrant. Deze staat dinsdag 30 maart online gaat die dag ook op de post gaat voor verspreiding op de koffietafels.

Heb je vragen naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek of heb je ideeën voor onderwerpen, mail dan naar communicatie@brandweernederland.nl.

Brandweerkrant

Vier keer per jaar verschijnt de Brandweerkrant van Nederland, met nieuws van en voor de regio's.

Brandweerkrant Juni 2020 Header

Nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van ons brandweernieuws? Schrijf je dan in voor de Brandweer Actueel.

Actueel-afbeelding.jpg

Delen