VvE’s terughoudend met laadpalen

  • Nederland
  • 04 september 2020

Hoe groot is de kans op voertuigbranden bij elektrische auto’s? Er is nog te weinig bekend om betrouwbare uitspraken te doen, zegt Nils Rosmuller, lector Energie- en Transportveiligheid van het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV).

Wel is al meer duidelijk over de gevolgen van branden van deze auto’s. “Het brandverloop is anders dan bij branden van conventionele voertuigen”, zegt Rosmuller. “De brand ontwikkelt zich trager, maar ontsteekt steeds opnieuw, met pieken in de hittestraling. Er komen meer brandbare en giftige gassen vrij.” Door de aard van de batterij moeten elektrische auto’s die in brand vliegen langdurig met veel water gekoeld worden. De vraag is of dat in een parkeergarage kan, en of een brandend voertuig kan worden afgevoerd naar een plek waar dat wel kan. “De bestrijding is door deze risico’s veel complexer, vooral in een ondergrondse parkeergarage. Vaak zal brandbestrijding beperkt of niet mogelijk zijn.” En daar ligt vooral de zorg.

“De wet- en regelgeving omtrent de brandveiligheid van parkeergarages loopt mijlenver achter op de ontwikkeling van het wagenpark in Nederland”, zegt Rosmuller. Verschillende experts geven hun visie op Veilig laden in de garage in een artikel in het magazine van Vereniging Eigen Huis.

Lees het volledige artikel: Veilig laden in de garage - VvE’s terughoudend met laadpalen vanwege zorgen over brandveiligheid (PDF)

(Bron: Vereniging Eigen Huis)

Energietransitie

Nieuwe technieken van energie-gebruik en -opslag, wat betekent dat eigenlijk voor de veiligheid?

Energietransitie_shutterstock_764274979.jpg

Delen