Salvage ook nu inzetbaar

  • Nederland
  • 06 april 2020

‘Net als de rest van Nederland proberen ook wij zoveel mogelijk thuis te werken. Onze coördinatoren werken zoveel mogelijk op afstand en kijken bijvoorbeeld digitaal met een bewoner mee wat er moet gebeuren’, vertelt Geerlof van Loo van de Stichting Salvage.

‘Het is niet optimaal, maar een coördinator kan gedupeerden ook op afstand bijstaan en bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf inschakelen. We zijn nu zo min mogelijk ter plekke, maar komen alsnog in zo’n zestig procent van de gevallen bij de mensen thuis.’

Salvagecoördinator

De Stichting Salvage komt in actie na een oproep van de brandweer voor zowel particuliere als bedrijfsmatige schades en valt onder de vitale beroepen. Na een brand-, water- of stormschade stuurt Salvage een coördinator op pad met een driedubbele opdracht: aandacht, actie en advies. De coördinator, die in het dagelijks leven bij een expertisebedrijf werkt, biedt namens verzekeraars de eerste hulp aan gedupeerden en zorgt voor schadebeperkende maatregelen.

Lastig?

Tot nu toe heeft de Stichting Salvage te maken gekregen met drie meldingen waarbij sprake was van besmetting met het coronavirus. ‘En wie stuur je dan om de boel weer leefbaar te maken?’, aldus Geerlof van Loo. ‘Wij dachten in eerste instantie dat het best lastig zou worden, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Misschien is wennen een raar woord, maar schoonmaak- en reconditioneringsbedrijven nemen allerlei maatregelen om veilig te kunnen werken. En, eerlijk is eerlijk, sommige bedrijven komen veel vaker in besmette gebieden. Bijvoorbeeld als ze na een uitbraak van de vogelpest een kippenbedrijf moeten schoonmaken. Of als ze ingepakt en wel op pad gaan om asbest op te ruimen. Corona is een nieuw fenomeen, maar moeilijke omstandigheden zijn we al veel langer gewend.’

Extra maatregelen

Vanwege Corona neemt Salvage onderstaande extra maatregelen:

  • Aangepast uitvraagprotocol Salvage Alarmcentrale (quarantaine- of Coronasituatie bekend).
  • Voor ter plaatse gaan heeft Salvagecoördinator eerst telefonisch contact met de bevelvoerder of OvD als extra check of het nodig is om ter plaatse te gaan of dat het mogelijk is op afstand de gedupeerde(n) te helpen.
  • Extra coördinatoren in het rooster om gebieden en reisafstanden zo klein mogelijk te houden om zo risico op verspreiding zoveel mogelijk in te perken.
  • Keuze schadestopbedrijf gebeurt nu niet op basis van voorkeur door KPI, maar op basis van kortste afstand om ook hier gebieden zo klein mogelijk te houden en risico op verspreiding zoveel mogelijk in te perken.

Deze extra maatregelen zijn geheel in lijn met de voorgeschreven voorzorgsmaatregelen zoals de RIVM en de overheid die adviseren.

Kijk voor meer informatie over de Stichting Salvage op www.stichtingsalvage.nl.

Lees ook het artikel uit de Brandweerkrant van Nederland: Eerste hulp door Stichting Salvage - hoe eerder hoe beter

Het werk van Salvage

Stichting Salvage helpt gedupeerden met aandacht, actie en advies. Ze zijn er binnen een uur, na oproep van de brandweer. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar staan ze klaar om iedereen die getroffen is door brand, water- of stormschade verder te helpen.

Delen