Resultaten enquête Vakbekwaam blijven

Praktische tips voor online leren

  • Nederland
  • 17 december 2020

Afgelopen zomer hield het platform Vakbekwaam Blijven een enquête onder brandweercollega’s om hun ervaringen met (online) oefenvormen in coronatijd op te halen. ‘De enquête is door 1828 collega’s volledig ingevuld en leverde veel praktische tips op’, vertelt Marinus van de Velde, voorzitter platform Vakbekwaam Blijven.

‘Toen dit voorjaar het coronavirus het dagelijks leven ruw verstoorde, bleven ook de gevolgen voor de brandweer niet uit. Oefenavonden en bijscholingen konden meestal niet in fysieke vorm doorgaan. Maar al snel zagen we dat zowel landelijk als regionaal creatieve, vaak online werkvormen werden ingezet, zoals webinars, e-modules, kennistoetsen en leerfilms.’

Waardevol

Jelle Nijeboer (IJsselland) vult aan: ‘Vanuit het platform Vakbekwaam Blijven waren we benieuwd hoe de brandweercollega’s het (online) leren ervaren en wat het hun oplevert. De resultaten van de enquête leveren veel praktische tips op die iedereen die met  online werkvormen aan de slag gaat, kan gebruiken. Zo gaven de deelnemers aan dat ‘online’ leren prima de theorielessen kan vervangen en gebruikt kan worden als voorbereiding of ondersteuning van oefenmomenten. Wel is het handig  om voorafgaand het kennisniveau van de deelnemers te peilen, bijvoorbeeld met een vragenlijst. Zo kan het niveau van de deelnemers worden ingeschat en kan de docent de informatie daarop aanpassen.’

Actualiteit en uitdaging

‘Ook hebben we gemerkt dat de ‘sessies’ niet te lang mogen duren, gemiddeld 30 tot 45 minuten en dat er niet te veel onderwerpen in een te korte tijd aan bod moeten komen. Een ander aandachtspunt is de prikkel om aangehaakt te blijven. De webinars scoorden goed door een hoge mate van realiteit en actualiteit. Duidelijk lager scoorden ze op uitdaging. Het inbouwen van korte opdrachten kan hier een oplossing voor zijn, maar ook het gebruik van zogenaamde ‘break-out rooms’. Deelnemers gaan dan online in groepjes uiteen, om met elkaar te sparren en casuïstiek te behandelen.’

Blijvertje

Marinus: ‘Ik wil alle collega’s die de enquête hebben ingevuld hartelijk bedanken. Zowel de regio’s als het platform Vakbekwaam Blijven kunnen met de waardevolle tips aan de slag.’ Jelle vult aan: ‘Want alhoewel 40% de voorkeur geeft aan live theorielessen, is het online leren niet meer weg te denken bij de brandweer. Ook niet na corona.’

Meer informatie

In de factsheet vind je meer praktische tips en een greep uit de resultaten van de enquête. In deze presentatie vind je alle resultaten van de enquête. Verder vind je op de site van het IFV zogenoemde padlets (digitale prikborden) met tips voor Lessen op afstand en (technische) Tools en tips. In het voorjaar van 2021 organiseert het platform Vakbekwaam Blijven een landelijke themadag voor de vakbekwaamheidsafdelingen om op basis van de enquêteresultaten van elkaars initiatieven te leren en andere mogelijkheden te verkennen.

Wil je daarnaast nog meer weten over de enquêteresultaten of aanbevelingen? Neem dan contact op met de afdeling Vakbekwaamheid van je eigen regio of via info@ifv.nl.

Hoe blijf je vakbekwaam tijdens een lockdown?

Oefenen is voor de brandweer belangrijk om kennis en vaardigheden op peil te houden. Maar hoe houd je mensen vakbekwaam en hoe blijf je in verbinding met vrijwilligers in een lockdown? In de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) begonnen gelijk de radertjes te draaien.

Platform CM Ifvconnect Nw

Delen