Brandveilig leven 2018

Roze wolk in het hele land

  • Nederland
  • 17 april 2019

Het thema van de Brandpreventieweken in 2018 was ‘Maak van je roze wolk geen rookwolk’. Dit was de eerste keer dat we met het hele land dezelfde campagne voerden.

Met deze campagne richtten we ons speciaal op het jonge gezin. Het paste goed binnen de boodschap van de meerjarencampagne: ‘Hé doe de deur dicht’. Belangrijk, want uit brandrisicoprofielen blijkt dat jonge ouders een grotere kans op een woningbrand hebben dan gemiddeld. Reden hiervoor is dat jonge ouders bijvoorbeeld vaker gebruik maken van elektrische apparaten met een hoog brandrisico. Tegelijkertijd lijkt deze groep zich minder bewust van dit risico; in een druk gezin is vaak minder tijd om na te denken over de risico’s op brand. Een flinke uitdaging dus!
(tekst gaat verder onder de foto)

Met de boodschap ‘Maak van je roze wolk geen rookwolk’ gingen we op kraambezoek om met ouders samen te werken aan de veiligheid van hun gezin. En met succes! Er was flinke media-aandacht voor de brandveiligheid van jonge gezinnen. Niet in de laatste plaats omdat door heel het land een groot aantal burgemeesters deelnamen. De campagne werd zodoende breed (uit)gedragen in de gemeenten, waardoor het bereik toenam.

Met de focus op de doelgroep jonge gezinnen werd in 2018 een aanzet gegeven tot het formuleren van de langetermijnvisie voor de Brandpreventieweken; ‘De brandveilige generatie’. We willen dat de kinderen van nu opgroeien met het idee dat brandpreventie vanzelfsprekend is. Als dat lukt, wordt brandpreventie daarmee tijdens alle levensfases (kind, volwassene, ouder van kinderen, senior) een vanzelfsprekendheid. Onze missie: brandveilig denken en handelen is een normaal onderdeel van ieders leven.

Ervaringen & resultaten

  • Uit de online steekproef (1.000 respondenten) blijkt dat 33% van de ondervraagden de campagneslogan ‘Hé doe de deur dicht’ heeft gezien, 16% de slogan ‘Maak van je roze wolk geen rookwolk’ en 20% de slogan van de online videotest ‘Overleef jij een brand'  (www.brandwondenstichting.nl/brandtest).
  • 60% van de ondervraagden heeft ook daadwerkelijk brandveiligheidsmaatregelen genomen naar aanleiding van de campagne. Zij testten hun rookmelder, sluiten de binnendeuren voor het slapen gaan of oefenen een vluchtplan.
  • 66% van de ondervraagden met kinderen tot 10 jaar geeft aan de binnendeuren voor het slapen te sluiten.

Nieuwsgierig geworden en op zoek naar meer informatie?

Christel von Reeken: cvonreeken@brandwondenstichting.nl

Jet Vroege: j.vroege@brandweernederland.nl

Samenwerkings-partners

Alle veiligheidsregio’s, gemeenten, Nederlandse Brandwonden Stichting, consultatiebureaus, kraamzorgorganisaties, influencers 

Exposure

  • Landelijke en regionale media
  • Brandweer.nl
  • Landelijke en regionale social media-kanalen
  • Voorlichtingsbijeenkomsten
  • Huisbezoeken

Thema

  • Brandveiligheid thuis
  • Jonge ouders

Bovenstaand project komt uit het boekje 'Brandveilig leven 2018', waarin de inzendingen voor de Verkiezing Gouden Rookmelder 2018 zijn verzameld. Stuk voor stuk projecten die een belangrijke bijdrage leveren aan de Brandveilig Leven activiteiten in Nederland. Daar mogen we met elkaar trots op zijn.

Baby geboren? Maak van je roze wolk geen rookwolk

Te midden van beschuit met muisjes, korte nachten en kraamvisite is brandveiligheid waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt.

Roze wolk rookwolk-header-brwNL3.JPG

Delen