Opknapbeurt Maastunnel

Segway als uitrukvoertuig

  • Nederland
  • 24 oktober 2017

De oudste afgezonken tunnel van Nederland - de Maastunnel - is toe aan een grondige opknapbeurt. Dat gaat maar liefst twee jaar duren. Tijdens deze renovatie is er altijd één tunnelbuis dicht en dat maakt het optreden bij incidenten een stuk lastiger.

Volgens de normale procedure rukt de brandweer bij een incident altijd uit via de tunnelbuis waar niets aan de hand is. Via de verbindingsdeuren in de tunnel kan de plaats van het incident dan snel worden bereikt. Dat gaat dus niet meer en hier moest een oplossing voor worden gevonden. Dat is gelukt met een tijdelijke kazerne aan de voet van de Maastunnel op Rotterdam Zuid en met Segways als eerste uitrukvoertuigen.

Tunnel Response Team (TRT)

Tussen 06.00 en 22.00 uur bezet het TRT-team, bestaande uit drie brandweerlieden, de Maastunnel kazerne. ’s Nachts rijdt het verkeer maar over één rijstrook zodat er ruimte blijft voor de hulpdiensten. Wachtcommandant Jaap van der Hoek, nauw betrokken bij het project, over de Segways: ‘Het ziet er zeker bijzonder uit, een brandweerman in volle bepakking op een Segway in brandweerkleuren. Maar het is hier absoluut het ideale vervoermiddel om snel op de plaats van een incident te zijn. We kunnen het eerste bluswerk uitvoeren. Zodra we zeker weten dat er niemand meer de tunnel uitkomt, kunnen we als het nodig is een tankautospuit van de ‘verkeerde’ kant van de tunnel aan laten rijden.’

Vervoer gewonden

Ook aan het vervoer van eventuele gewonden is gedacht. ‘We hebben een golfkarretje dat geschikt gemaakt is het vervoer van gewonden. Samen met een ambulancemedewerker kunnen we gewonden op deze manier snel de tunnel uitkrijgen en naar de ambulance brengen’, legt Jaap uit. ‘Op 18 juli zijn we gestart en inmiddels hebben we een paar incidentjes gehad, zoals pechgevallen en een klein brandje in de werkbuis.’


Dit artikel verscheen eerder in de Brandweerkrant van Nederland

Wij gebruiken cookies