De nominaties voor de Jan van der Heydenprijs zijn...

  • Nederland
  • 08 augustus 2017

Afgelopen maandag sloot de online stemming voor de 20 ideeën die meedoen voor de Jan van der Heydenprijs 2017. Meer dan 3500 stemmen werden uitgebracht!

Na een zorgvuldige selectie van de beoordelingen door de Regiegroep Innovatie Moed, een vakjury van de netwerken en de uitslagen van de internetstemming, zijn de genomineerden voor de Jan van der Heydenprijs bekend.

De volgende ideeën zijn genomineerd voor de Jan van der Heydenprijs (in willekeurige volgorde):

  • Informatiehuis van veiligheidsregio Twente
  • Tactiele navigatie van veiligheidsregio Groningen
  • Reinigen en drogen uitrukhelm van veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

Laatste stemming

Op het congres van Brandweer Nederland zullen de genomineerden hun idee presenteren met een korte film. Daarna kan er gestemd worden en wordt de winnaar van het beste idee van 2017 bekend.

 


Informatiehuis

Buurtdashboerd

Stel je eens voor: dat je altijd en overal de meest actuele informatie op een heel eenvoudige en toegankelijke manier beschikbaar hebt. Via Pc, smartphone, een scherm in de kazerne of op je tablet. Dat er een onzichtbare plek is waarin alle informatiebronnen slim bij elkaar komen. Bronnen en applicaties: gegevens van de brandweer en van andere open data. Een ‘informatiehuis’ waar jouw informatie samen komt. Op het moment dat jij het nodig hebt, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Als manschap, als bevelvoerder, als inspecteur brandveiligheid, bestuurder of bijvoorbeeld als inwoner.

Het informatiehuis koppelt, verbindt, verbetert en rapporteert gegevens en informatie. Niet eerder werden publieke bronnen en brandweerbronnen op deze wijze ingezet. Aparte lijstjes met informatie zijn verleden tijd. Alle informatie, publiek en besloten, komt nu samen in het informatiehuis. Het is een primaire ‘nutsvoorziening’ voor de brandweer die bijdraagt aan minder brand, minder schade en minder slachtoffers. Het informatiehuis kan het beste toegelicht worden aan de hand van een voorbeeld: De brandweer blust brand in een woning aan de IJsselstraat in Hengelo. De brand is uit en de bevelvoerder beschikt over waardevolle informatie. Hij weet dat de brand is ontstaan door een wasdroger. Hij voert dit in via de tablet van de tankautospuit. De informatie komt terecht in het informatiehuis. Vervolgens kijkt de medewerker brandveiligheid in het informatiehuis en ziet dat er brand is geweest. En dat de oorzaak een wasdroger was. Bij het terugkijken naar andere woningbranden in die zelfde buurt ziet de medewerker dat in het afgelopen jaar opvallend veel woningbranden waren die veroorzaakt zijn door wasdrogers. Ook ziet hij dat in het afgelopen jaar veel schoorsteenbranden waren in diezelfde buurt. De medewerker besluit actie te ondernemen. Hij ziet in het informatiehuis, uit de basisadministratie gemeenten, dat er vooral veel ouderen in die buurt wonen. Om de inwoners bewuster te maken op het gebied van brandveiligheid besluit de medewerker een brandweerbingo te organiseren. Waarbij de focus ligt op schoorsteenbranden en branden in wasdrogers. Het informatiehuis zorgt ervoor dat de relevante informatie terecht komt bij de juiste personen en hier vervolgens gericht op gehandeld wordt.


Tactiele Navigatie

Navigatie in de stoel

Een brandweerchauffeur wordt tijdens een spoedrit blootgesteld aan een verhoogde mentale belasting. Hij let op weg, de navigatie en op het verkeer dat mogelijk onvoorspelbaar reageert op de optische en akoestische signalen. Voor de solofuncties komt daar het berichtenverkeer nog bij. De meeste zintuigen worden hierdoor tijdens een spoedrit al maximaal belast. Het zintuig “gevoel” wordt daarentegen nauwelijks gebruikt en is daarom het meest geëigend voor het ontvangen van extra signalen. Om de mentale belasting terug te dringen, is er concept van tactiele navigatie in een autostoel ontwikkeld. Het idee hierbij is dat de visuele navigatie ondersteund wordt door tactiele navigatiesignalen vanuit de stoel. Onderzoek van TNO heeft aangetoond dat in dat geval de mentale belasting lager is dan wanneer er alleen een visueel signaal wordt gegeven. Ook werd een snellere reactietijd gemeten bij de combinatie van visuele en tactiele informatie ten opzichte van alleen visuele informatie. Bovendien kan de chauffeur zijn ogen meer gericht houden op de weg, zodat de veiligheid vergroot wordt.


Reinigen en drogen uitrukhelm

Helm reinigen

Gebruik maken van de ultrasoon techniek voor het reinigen en wintersport techniek voor het drogen van uitrukhelmen in het kader van arbeidshygiëne. Op deze wijze kan op relatief eenvoudige wijze en in korte tijd een groot aantal helmen intensief gereinigd en gedroogd worden wat bij de bestaande was- en droogtechnieken niet tot de mogelijkheden behoort. Resultaat:

  • Schoner dan bij andere gangbare technieken
  • Hogere doorloop / afhandelingstijd dan bij bestaande technieken
  • Geen schade / slijtage door was- en droogproces

Ontwikkeld in samenwerking met fabrikant uitrukhelm en ondersteund door erkende wasmiddelen fabrikant.


Andere inzendingen

Bekijk ook de andere inzendingen van dit jaar.

Jan van der Heydenprijs

Ieder jaar reiken we de Jan van der Heyden innovatieprijs uit. De winnaar ontvangt een geldbedrag waarmee we stimuleren dat het idee landelijk wordt uitgerold.

stoomspuit.jpg
Wij gebruiken cookies