De (huis)stijl van de brandweer

  • Nederland
  • 22 augustus 2017

De brandweer is een sterk merk. Zo verkiest de burger ons al jaren tot meest betrouwbare hulpverlener. Bij een sterk merk hoort ook een sterke huisstijl. En die hebben we! Het brandweerrood, de gouden vlam en de striping zorgen ervoor dat iedereen de brandweer meteen herkent. Maar wist je dat precies is uitgedacht hoe die verschillende onderdelen van de huisstijl mogen worden gebruikt? En ken jij de juiste toepassing ervan?

‘Een huisstijl is niets meer of minder dan een verzameling afspraken zoals wij ons als brandweer presenteren. Je kunt daarbij denken aan het brandweerbeeldmerk op gevels, de vormgeving van een notitieblokje, de standaardindeling van briefpapier en het ontwerp van de vlaggen, banieren en voertuigstriping. Al deze vormen van de huisstijl moeten voldoen aan richtlijnen’, licht Patrick Nijman van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) toe. Het IFV is verantwoordelijk voor de bescherming, bewaking en handhaving van de brandweerhuisstijl en is ook eigenaar is van alle brandweerhuisstijlonderdelen. Maar je kunt ze ook vragen om advies.

Beschermd merk

Patrick neemt ons mee terug in de tijd. ‘In 1998 werden toepassingen van de striping voor de brandweervoertuigen en voor voertuigen voor spoedeisende medische hulpverlening omschreven. Onze huidige officiële huisstijl bestaat sinds 2003. Het beeldmerk (de gouden vlam) en de andere onderdelen van de huisstijl zijn toen gedeponeerd. Dat wil zeggen dat het is beschermd, net zoals bijvoorbeeld commerciële bedrijven de onderdelen van hun huisstijl beschermen. Niemand anders dan de eigenaar mag dan gebruik van maken van die huisstijl.’

Waarom regels?

Patrick: ‘Het merk is beschermd om te voorkomen dat iemand misbruik kan maken door zich bijvoorbeeld onterecht voor te doen als brandweerman of -vrouw. Ook voorkomt het dat commerciële partijen het logo van de brandweer op hun producten, zoals bijvoorbeeld rookmelders en brandblussers, kunnen plaatsen om de indruk te wekken dat het product is goedgekeurd door de brandweer.’ Maar als brandweer maken we allemaal gebruik van het woord- en beeldmerk van de brandweer. Zowel op intranet als in het ‘echte’ leven. Het goed hanteren van de huisstijlrichtlijnen is dan ook niet alleen bedoeld voor vormgevers en producenten, maar vraagt hulp van alle brandweercollega’s. Dus ook van jou!

Check je kennis

Patrick: ‘Door de richtlijnen zorgvuldig na te leven, help jij mee om de brandweerhuisstijl te gebruiken waar het voor is bedoeld.’ Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat die regels zijn. Check jouw kennis in onderstaande quiz. Hoeveel van deze vragen heb je goed? Kijk voor alle informatie over de brandweerhuisstijl op www.brandweernederland.nl/huisstijl. Daar vind je ook de antwoorden op onderstaande vragen.

Vraag 1


Vraag 2


Vraag 3


Vraag 400


Vraag 5


Vraag 6


Dit artikel verscheen eerder in de Brandweerkrant van Nederland

De brandweerhuisstijl is een samenvoeging van diverse (beschermde) onderdelen zoals striping, logo’s (beeldmerken), teksten en vormgeving.

Brandweerhuisstijl

De website van de brandweerhuisstijl biedt de geautoriseerde gebruikers van de brandweerhuisstijl de helpende hand bij het op juiste wijze hanteren van de huisstijl van de brandweer in Nederland.

Quizt jij dat?

Bekijk de antwoorden van de huisstijl kennisquiz in de Brandweerkrant van Nederland van juni 2017.

BrwKrant-juni-2017-Huisstijlkwis.jpg
Wij gebruiken cookies