Fulltime calamiteitencoördinatoren Meldkamer Oost-Brabant

Veiligheidsregio Brabant-Noord en Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost beslaan alle gemeenten in Oost-Brabant. Binnen de veiligheidsregio’s bundelen de gemeenten hun krachten om de veiligheid te vergroten en beter voorbereid te zijn op rampen en crises. De betrokken diensten en besturen werken intensief samen op het gebied van crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulp in de regio en de handhaving van de openbare orde en veiligheid.

Meldkamer Oost-Brabant is een samenwerkingsverband tussen beide regio’s. De medewerkers in de meldkamer vormen een belangrijke schakel in het proces voor een veilige samenleving.

Wat doet Meldkamer Oost-Brabant?
Meldkamer Oost-Brabant (MKOB) begeleidt en coördineert (spoed)eisende hulpverlening in de beide regio’s. Op de meldkamer komen alle 112-meldingen in Oost-Brabant binnen en wordt de hulpverlening op straat aangestuurd. In de meldkamer werken medewerkers van politie, brandweer en ambulancedienst samen.

Momenteel wordt vorm en inhoud gegeven aan de doorontwikkeling van de MKOB. De MKOB zal op termijn als onderdeel van de Landelijke Meldkamer Samenwerking gaan functioneren.

Om de coördinatie bij multidisciplinaire incidenten te verbeteren, wordt er een nieuw team van calamiteitencoördinatoren gevormd. De calamiteitencoördinator is de eerste schakel van de regionale crisisorganisatie bij grotere en/of complexere incidenten of crises.  

Voor de crisisstructuur waarin alle hulpdiensten samenwerken zoeken wij

Calamiteitencoördinatoren (CaCo)

5 fte (36 uur per week), standplaats ‘s-Hertogenbosch

Ben jij verbindend, communicatief vaardig en stressbestendig? Ga je graag nieuwe uitdagingen aan, heb je een goed aanpassingsvermogen en denk je in oplossingen in plaats van problemen? Bouw je graag met je collega’s en leidinggevende aan de invulling van je nieuwe functie? En vind je het daarnaast een uitdaging om een crisis in juiste banen te leiden? Dan is deze functie écht iets voor jou!

Wat doe je tijdens een crisis?

  • Stuurt en bewaakt een snelle, doeltreffende en doelmatige informatieverzameling en -voorziening en fungeert als aanspreekpunt voor de meldkamer ten tijde van calamiteiten.
  • Alarmeert wanneer nodig binnen 2 minuten de regionale crisisorganisatie en is aanspreekpunt voor leidinggevende functionarissen die opkomen.
  • Maakt binnen 5 minuten een startbeeld waarmee de opkomende teams beeld kunnen vormen van het incident of de crisis en daarmee aan de slag kunnen.
  • Geeft leiding aan het intern opschalen van de meldkamer en verzorgt afstemming in de opschaling, communicatie en informatie binnen de meldkamer.
  • Beoordeelt en analyseert de situatie en relevante gegevens, schat risico’s in, denkt vooruit in scenario’s en stelt op basis daarvan prioriteiten in de acties.

Wat kun je, heb je, ben je als er geen crisis is?

  • Draagt bij aan het optimaliseren van de multidisciplinaire samenwerking binnen de MKOB en verricht multidisciplinaire taken in samenwerking met de beide veiligheidsregio’s;
  • Respecteert en waardeert de eigenheid van de verschillende meldtafels.
  • Is alert op informatie die kan leiden tot potentiële crises.
  • Is aanspreekpunt voor het Nationaal Crisis Centrum en het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum.
  • Geeft uitvoering aan één of meer neventaken zoals:
    • Het onderhouden van de vakbekwaamheid van de calamiteitencoördinatoren door opleiden, trainen en oefenen;
    • Het ondersteunen bij, adviseren over en/of implementeren van multidisciplinaire planvorming;
    • Het participeren in (de voorbereiding van) multidisciplinaire oefeningen;
    • Het uitvoeren van informatie- en voorlichtingsactiviteiten.

Wat verwachten we van jou?
Je bent de verbindende schakel op de meldkamer tussen de meldtafels van brandweer, politie en ambulance. Je bent alert op kwetsbaarheden in de maatschappij en kunt goed analyseren wat eventuele gevolgen voor crisisbeheersing hiervan zijn. Je beschikt over een pro-actieve en dienstverlenende houding en denkt in oplossingen. Je kunt leidinggeven en hakt knopen door.

Je hebt een HBO werk- en denkniveau of een afgeronde HBO-opleiding. Bij voorkeur ben je in het bezit van het diploma Calamiteitencoördinator van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV). Kennis van het werkveld (multidisciplinaire processen, netcentrisch werken, meldkamerprocessen en Opleiden, Trainen & Oefenen) en/of ervaring als CaCo is een pré.

Je werkt als CaCo in een 3-ploegendienst, bestaande uit een ochtend-, avond- en nachtdienst van 8 uur. Na je dienst draag je je werk over aan een collega.

Wat bieden wij jou?

  • Een boeiende, uitdagende en dynamische werkomgeving die nog volop in ontwikkeling is.
  • De kans om in deze ontwikkeling mee te denken en er een bijdrage aan te leveren.
  • Een verantwoordelijke en gevarieerde functie die nog in ontwikkeling is, wat om lef en pionieren vraagt.
  • En last but nog least: een gezellig en toegewijd team!

Daarnaast bieden we uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een vrij besteedbaar budget, 17,05% van je salaris, dat je kunt benutten voor extra inkomen, verlofuren of opleidingskosten. Goede pensioenregeling en deelname aan een collectieve zorgverzekering.

De functie is gewaardeerd in functieschaal 9, met een maximum brutosalaris van € 3.805,- per maand (peildatum 1 januari 2018) op basis van een fulltime aanstelling voor 36 uur per week. De hoogte van je salaris wordt bepaald op basis van ervaring en opleiding. Dit salaris is exclusief een onregelmatigheidstoeslag.

Aanstelling vindt plaats met een proefperiode van 1 jaar. Na deze periode wordt bekeken of, op basis van goed functioneren, er tot permanente plaatsing in de functie wordt overgegaan.

Nieuwsgierig geworden? 
Nadere informatie over deze vacature kan verkregen worden bij Paul de Vet, Sectorhoofd Crisisbeheersing en Rampenbestrijding. Hij is bereikbaar onder nummer 088-020 8337.

Meer informatie over de procedure en arbeidsvoorwaardelijke aspecten kun je inwinnen bij Manon Derks, P&O-adviseur. Zij is bereikbaar onder nummer 088-020 8370.

Procedure
Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.

Wil je reageren?
Stuur uiterlijk 7 juli 2019 een sollicitatiebrief met motivatie en je CV in via werkeninnoordoostbrabant.nl.

De selectiegesprekken vinden plaats in week 29.

's-Hertogenbosch
Vogelstraat 45
5212 VL 's-Hertogenbosch

Delen