De sporttest

Tijdens de sporttest wordt er gekeken naar je uithoudingsvermogen, kracht en doorzettingsvermogen. Je kunt ervoor trainen maar het is wel belangrijk dat je een sportieve achtergrond hebt. De vier onderdelen zijn: hindernisbaan, krachtprof, zwemproef en duurloop. De bedoeling is dat je op geen van de onderdelen een onvoldoende scoort. Echter, je kunt wel een matig met een goed compenseren.

  • Hindernisbaan
    Tijdens het uitvoeren van een hindernisbaan word je beoordeeld op coördinatie, behendigheid, veiligheid en krachtuithoudingsvermogen. Het gehele parcours bestaat uit vijf banen die je drie keer achter elkaar met korte rustperiodes aflegt. Op de onderdelen kun je een voldoende of onvoldoende halen. Vanaf drie voldoendes per parcours heb je het onderdeel gehaald.

Tip van sportinstructeur René: train interval intensief en zorg ervoor dat je goed je beenspieren traint. Een goed moment om weer eens contact op te nemen met je gymdocent met de vraag of je gebruik mag maken van de gymzaal.

  • Krachtproef
    Tijdens het onderdeel krachtproef wordt er gekeken naar het krachtuithoudingsvermogen. Je doorloopt een krachtcircuit om te kijken hoe het staat met je buikspieren, armspieren, borstspieren, rugspieren én talent voor touwklimmen. Lukt het je om binnen de tijd zo veel mogelijk oefeningen te doen, dan haal je de test.

Tip van sportinstructeur René: train minimaal vier tot zes keer per week je arm-, been-, buik-, rug-, en borstspieren en train voor het touwklimmen de schippersslag techniek. Volg bij een fitnessclub een crossfit- of bootcamptraining om deze onderdelen goed te oefenen.

  • Zwemproef
    Tijdens de zwemproef wordt er gekeken naar je zwemvaardigheid op je buik, op je rug en onderwater zwemmen. Het doel is om een beeld te krijgen van je zelfredzaamheid in het water en of je potentie hebt om ook andere mensen uit het water te redden. 

    Vanuit de uitgangshouding (in het water met je rug tegen de wand) laat je je onder water zakken en zwem je in en keer minimaal 15 meter onder water. De rest van de baan in schoolslag uitzwemmen. Vervolgens zwem je nog twee banen schoolslag en nog drie banen enkelvoudige rugslag. Dit alles doe je binnen vijf minuten. Met en zonder overal aan.

Tip van sportinstructeur René: ga diep onder water, zet af aan de kant, zorg voor krachtige slagen en drijf goed uit. Ga naar het zwembad en train eerst zonder overal en daarna met.

  • Duurloop
    Tijdens de duurloop wordt je getest op je uithoudingsvermogen. Op een atletiekbaan (400 meter) ga je een afstand van zes kilometer lopen. Om een voldoende te scoren moet je dit als man binnen 30 minuten rennen, als vrouw binnen 32 minuten.

Tip van sportinstructeur René: ga niet te hard van start, loop je eigen race en loop het tempo van twaalf kilometer per uur. Zorg voor goed schoeisel en zorg ervoor dat de schoenen zijn ingelopen.

Terug naar alle informatie rondom de vacature brandweervrouw/-man

Als je tijdens de sporttest helemaal kapot bent, heb je nog 50% over

  • Marit Vriend Marit Vriend

Eisen sporttest

Download hier een overzicht met alle verwachtingen en eisen die voor de sporttest zijn gesteld.

Goed eten, goed rusten, goed sporten.

  • Nico Schuurman Nico Schuurman
Wij gebruiken cookies