Wat wordt er verder van mij verwacht?

Van u wordt verwacht dat uw gegevens actueel zijn in het webportal van uw OMS-dienstverlener en dat u op de juiste wijze handelt bij een brandmelding. Wij verwachten dat u de interne organisatie op orde houdt en dat u uw installatie regelmatig test en direct handelt bij storingen.

Gegevens actueel houden in het portal van de OMS-dienstverlener

Als u een rechtstreekse doormelding heeft naar de meldkamer van de brandweer dan dient u uw gegevens actueel te houden in het webportal van uw OMS-dienstverlener, waaronder het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent voor de meldkamer na een brandmelding. Check daarom regelmatig of alle gegevens over uw organisatie nog actueel zijn.

Juist handelen bij een branddoormelding

U wordt geacht om een brandmelding die wordt gedetecteerd door uw brandmeldinstallatie, direct te (laten) verifiëren. Daarna dient u de meldkamer per omgaande over uw bevinding in te lichten.

Testen en reageren op storingen

Om op de juiste werking van een brandmeldinstallatie te kunnen vertrouwen, moet deze periodiek, door de beheerder brandmeldinstallaties, getest worden. Daarbij worden diverse brandmeldingen geactiveerd om te controleren of alle sturingen (van het ontruimingsalarm, van zelf sluitende deuren correct functioneren).

De installateur van uw brandmeldinstallatie test 1x per jaar de doormelding naar de meldkamer van de brandweer.

 

Hoe kies ik een OMS-aanbieder?

Als gebouwgebruiker die rechtsreeks moet doormelden naar de meldkamer van de brandweer bent u tot 1 januari 2021 nog abonnee van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en aangesloten op het OMS van de meldkamer.

Veelgestelde vragen

Benieuwd hoe u zich kunt aanmelden voor een OMS-aansluiting? Of hoe de meldkamer omgaat met meldingen van brand? We hebben alle veel gestelde vragen voor u op een rijtje gezet.

Delen