Brandweer Amsterdam-Amstelland rijdt als eerste elektrisch in Nederland

Een van ’s werelds eerste elektrisch aangedreven blusvoertuigen wordt in gebruik genomen door brandweer Amsterdam-Amstelland. Vanaf de zomer kan je het eerste elektrische blusvoertuig van Nederland in Amsterdam zien rijden. Voor deze pilot komt de elektrische tankautospuit (e-TS) op kazerne Osdorp te staan.

Op deze factsheet lees je praktische informatie over de elektrische autospuit

Hoe is de e-TS tot stand gekomen?

Vijf jaar geleden heeft de Oostenrijkse fabrikant Rosenbauer International een viertal hoofdsteden in Europa benaderd om mee werken aan de ontwikkeling van de e-TS. Naast Amsterdam zijn dit Londen, Berlijn en Oslo. De korpsen leverden input over hun eisen en wensen. Het resultaat is de ‘Revolutionary Technology’ hiermee rijden de korpsen van Berlijn, Dubai en Amsterdam-Amstelland. (https://www.rosenbauer.com/nl/nl/rosenbauer-world/fahrzeuge/dienstvoertuigen/at )

Waarom is het blusvoertuig aangeschaft?

De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland streeft ernaar in 2030 waar mogelijk emissievrij te zijn. Een belangrijk onderdeel hiervan is het verduurzamen van het wagenpark van BAA.

Hoe bereidt BAA zich voor op het gebruik van de e-TS?

We instrueren alle doelgroepen die met de e-TS te maken krijgen. Dit gaat om o.a. monteurs, instructeurs, bevelvoerders, chauffeurs/pompbedienden en manschappen. Fabrikant Rosenbauer International heeft een kerngroep getraind die vervolgens alle doelgroepen instrueert.

Hoe wordt de e-TS geëvalueerd?

De e-TS wordt beoordeeld aan de hand van: data die uit het voertuig wordt gehaald, het kostenplaatje, het functioneren en de gebruikerservaringen. Afhankelijk van de beoordeling zal worden besloten of we de e-TS in het korps willen houden.

Welke real time informatie geeft het voertuig?

Het voertuig is voorzien van de nieuwste technologieën. Door volledig digitale interface kunnen alle functies van het voertuig worden bestuurd. De e-TS beschikt over een digitale indicator voor de vulling van de watertank en automatische pompbediening.  Daarbij is alle voertuigdata op afstand te monitoren. De spiegels zijn vervangen door buitencamera’s met displays voor de bestuurder.

Wat maakt de e-TS zo innovatief?

De e-TS vanaf de grond af aan ontworpen en ontwikkeld als elektrische tankautospuit. Dit is anders dan bij een reguliere tankautospuit (TS), waarbij een vrachtwagen wordt omgebouwd met alle beperkingen van dien. Het is een pre-productie model dat ook in Berlijn en Dubai getest wordt.

De motor zit niet voorin, maar elke as heeft zijn eigen elektromotor en de elektrisch aangedreven bluspomp zit in het midden van het voertuig. De manschappencabine is groter en ruimer waarbij de stoelen dwars op de rijrichting staan. Door de elektrische aandrijving is het in de cabine ook stiller en in combinatie met de anders geplaatste stoelen verwachten we dat de communicatie beter verloopt. Daarnaast heeft de e-TS een hoogte verstelbare luchtvering waardoor het kan zakken of stijgen. Aan de voorkant zitten extra persafsluiters waardoor je flexibeler bent om bijvoorbeeld een autoladder of andere TS te voorzien van water. Ook kan je makkelijker in smalle straten de slangen aan de voorkant bevestigen zodat de slangen niet meer langs het voertuig moeten worden gelegd. Dit voertuig een meesturende achteras  en draaicirkel van 12,5 meter waardoor deze, ondanks zijn iets langere lengte, ook prima uit de voeten kan in de krappe binnenstad.

Hoe draagt het voertuig bij aan een duurzaam en divers personeelsbeleid?

Het voertuig kan zich laten zakken. Dit is Arbo technisch prettig bij het in- en uitstappen en bij het uitnemen van de bepakking. Het ondersteunt brandweerprofessionals die verschillen in lengte, leeftijd, kracht en geslacht.

Wat zijn de afmetingen en het gewicht van de e-TS?

De e-TS is 7.6m lang, 2.35m breed en 3.1m hoog. Dit maakt de e-TS iets langer dan Amsterdamse autospuit, maar ook wat smaller en lager. Het gewicht van de e-TS is 16 ton en dit is nagenoeg gelijk aan een “standaard” TS.

Wat is de actieradius van de e-TS?

De e-TS kan met de twee HV-accupakketten (100kW) één uur rijden met een actieradius in totaal 100km. Met de dieselgenerator kan het voertuig nog eens vijf uur langer rijden. Hiermee komt de actieradius in totaal neer op +/- 600km. Het kost minder energie wanneer de e-TS stilstaat en de pomp laat draaien. Onderzoek zal moeten uitwijzen hoe lang de auto operationeel stationair kan werken met alleen de pomp aan.

De e-TS bevat naast accupakketten ook een dieselgenerator, is dit wel duurzaam?

Het voertuig zal in de eerste plaats elektrisch rijden. De dieselgenerator (200kW) slaat pas aan wanneer de accu’s onder de 15% zakken. De generator laadt de accu’s op bij een vast toerental. Hierdoor ontstaan er, in tegenstelling tot een gewone dieselmotor, geen pieken in de uitstoot. Dit is schoner dan een conventionele dieselmotor die het gehele voertuig en de bluspomp aan moet drijven.

Wat zijn de uitdagingen bij het elektrificeren van repressieve voertuigen?

De eisen aan de brandweerauto zijn velen malen complexer dan bijvoorbeeld een elektrische bus. Het opladen is door de onvoorspelbaarheid van incidenten lastig te plannen, dus dit moet zo efficiënt mogelijk gebeuren. Als hulpdienst kan je geen risico lopen.

E TS 1
E TS Op De Dam

Delen