112 bellen, en dan?

  • Nederland
  • 11 februari 2019

Je ziet ze niet, maar hoort ze wel. Ze spelen  een cruciale rol bij ieder incident: de centralisten op de meldkamer. Zij weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden. En dat, elke keer als het noodnummer 112 gebeld wordt.

De meldkamer

De meldkamer is de plek waar alles begint en waar alle meldingen samenkomen uit de regio. Hier komt de hulpvraag van mensen in nood binnen die 112 bellen. De centralist luistert, vraagt, verbindt en zet de hulpvraag om in acties. Afhankelijk van de melding worden ook de ambulance- en politiecollega’s betrokken.

Wanneer bel je 112?

Het alarmnummer 112 is er voor spoedeisende hulp. Dit nummer bel je wanneer je zelf, of iemand anders in direct gevaar is of waar gevaar dreigt. Bijvoorbeeld als er iemand zwaar gewond is, dringende medische hulp nodig heeft, bij brand, of wanneer je getuige bent van een misdrijf zoals geweld of inbraak. De centralist neemt jouw telefoontje aan en organiseert de juiste hulp.

Wat geef ik door aan de centralist?

De medewerker van de centrale meldkamer verbindt je onmiddellijk door met de juiste hulpdienst in jouw regio. De brandweercentralist vraagt eerst naar de locatie van het noodgeval. Geef de locatie van het noodgeval zo precies mogelijk aan, bijvoorbeeld: “kruising ‘De Vang’ en de ‘Standerd’ in Valburg”. De centralist weet anders niet waar de hulp naartoe gestuurd moet worden. Daarnaast zal hij of zij ook vragen naar jouw naam en het telefoonnummer waarop je te bereiken bent. Mocht de verbinding verbroken worden, belt de meldkamer terug. En uiteraard vraagt de centralist of je wilt beschrijven wat er is gebeurd.

Geef altijd antwoord, ook wanneer de vraag niet belangrijk lijkt

De centralist stelt alle vragen om de juiste hulp te sturen. Geef altijd duidelijk antwoord, ook als de vraag minder relevant lijkt. Een uitgebreid computersysteem (dat informatie bevat over alle mogelijke branden en ongevallen) helpt de centralist met het stellen van de juiste vragen bij een noodgeval.

Tips Tips

  • Let altijd op je eigen veiligheid.
    Is er brand, ga eerst naar buiten voor je 112 belt. Sta je langs een drukke (snel)weg, zoek dan eerst een veilig plekje op.
  • Zorg dat je huisnummer goed zichtbaar is.
    De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis. Als de hulpdiensten eraan komen, is het noodzakelijk dat ze je huisnummer kunnen zien. Dat voorkomt onnodig zoeken.
  • Lampen aan. Deur open.
    Als de hulpdiensten onderweg zijn, is het nuttig om de aandacht te trekken. Zet bijvoorbeeld alle lampen aan. Zorg dat de deur open staat, dan kan de hulpverlener snel naar binnen. 

Waargebeurd

Wil je zien wat vakmanschap voor een brandweercentralist betekent?

Kijk dan deze indrukwekkende waargebeurde verhalen.

Wanneer 1-1-2 bellen

BEL ALARMNUMMER 112 BEL ALARMNUMMER 112

Acuut gevaar

Is er sprake van acuut gevaar voor mens of dier? Bel dan meteen de hulpdiensten via het alarmnummer 112

Voorbeelden van acuut gevaar:

  • Brand
  • Aanrijdingen
  • instortingsgevaar
  • Vreemde lucht
  • Losgeraakte dakpannen of gevelplaten
  • Gewonden
  • Dieren in nood
  • Hartstilstand
  • Beroerte
  • Onwelwording

Bij twijfel altijd 112 bellen!

BEL JE GEMEENTE BEL JE GEMEENTE

Geen acuut gevaar

Is er geen sprake van acuut gevaar, bel dan de gemeente wanneer het gaat om schade aan de openbare ruimte

Voorbeelden van niet acuut gevaar:

  • Bij stormschade, waar een omgevallen boom geen gevaar oplevert
  • Overlast huisvuil

Bij twijfel altijd 112 bellen!

EIGEN HANDELEN EIGEN HANDELEN

Geen acuut gevaar

Is er geen acuut gevaar en schade aan je woning of bedrijf, onderneem dan zelf actie of bel een gespecialiseerd bedrijf.
Eventuele schade kun je verhalen bij je verzekering.

Voorbeelden van eigen handelen:

  • Omgevallen boom in je tuin
  • Buitensluiting (sleutel kwijt, verloren)
  • Wateroverlast, als dat geen gevaar oplevert

Bij twijfel altijd 112 bellen!

Wij gebruiken cookies