Brandweerhulp bij verkeersongevallen: van toen tot nu

14 augustus 2025
Door regio: Brabant-Noord

Inzet bij ongevallen

Sinds jaar en dag biedt de brandweer hulp bij verkeersongevallen. Met technische kennis, snelle paraatheid en gespecialiseerd gereedschap speelt zij een cruciale rol bij het bevrijden van slachtoffers uit voertuigen. Hierbij wordt altijd nauw samengewerkt met de ambulance, zodat medische zorg en technische hulpverlening hand in hand gaan. Wat veel mensen niet weten, is dat deze taak pas sinds 2010 officieel is vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s. Sindsdien is de brandweer wettelijk verantwoordelijk voor Technische Hulpverlening bij ongevallen.

Wat doen we precies?

Wanneer er een ongeval plaatsvindt, is het onze eerste prioriteit om het slachtoffer zo snel en veilig mogelijk te redden. We stabiliseren het voertuig zodat het niet kan verschuiven of kantelen, en gebruiken gespecialiseerd gereedschap om toegang te krijgen tot de persoon in nood. Daarbij maken we gebruik van hydraulische scharen, spreiders en rammen. Soms is het nodig om het dak van een voertuig volledig te verwijderen om iemand veilig te kunnen bevrijden.

Auto’s van nu zijn niet meer die van toen

De voertuigen van vandaag zijn niet meer te vergelijken met die van vroeger. Auto’s zijn veiliger geworden dankzij verschillende innovaties. Wat veel verschil heeft gemaakt zijn de heupgordel en later de driepuntsgordel. Ook de introductie van kreukelzones, kooiconstructies en airbags heeft een voertuigen veiliger gemaakt. Tegelijkertijd worden voertuigen hierdoor ook complexer.

Moderne voertuigen bevatten meerdere airbags, zijn gebouwd met harder staal en maken steeds vaker gebruik van elektrische aandrijving. Dat vraagt om extra voorzichtigheid en technisch inzicht .

Innovatie en samenwerking

Gelukkig beschikken we over de Crash Recovery System [CRS], een digitaal informatiesysteem waarmee we van elk voertuig kunnen zien waar de accu, bedrading, airbags, verhardstaal kooiconstructie zit. Zo weten we waar veilig kunnen knippen en welke onderdelen risico’s met zich meebrengen.

Risico’s in en rond Heusden

In en rondom Heusden zijn er specifieke risico’s waar we extra alert op zijn. De N267,de Elshoutseweg/ Heusdenseweg en de Groenstraat tussen oud-Heusden en Elshout zijn een van de meest risicovolle wegen in ons verzorgingsgebied. Door de hogere snelheden en het type verkeer zijn ongevallen hier vaak ernstig en technisch complex. In zulke gevallen zetten we zwaar materieel in en werken we nauw samen met andere hulpdiensten.

Daarnaast trekt Heusden Vesting veel bezoekers, waaronder fietsers, scooters, motoren, solexgroepen en landbouwvoertuigen. Veel van deze mensen zijn niet bekend met de omgeving, wat leidt tot verwarring en soms gevaarlijke verkeerssituaties. Zeker in het toeristenseizoen ontstaan er sneller ongelukken, want een ongeluk zit echt in een klein hoekje.

In het buiten gebied hebben we te maken met risico’s door polderblindheid. Open uitgestrektste omgeving zorgt ervoor dat bestuurders over risico’s heen kijken en bijvoorbeeld zo andere kruisende auto’s niet opmerken. In Heusden staat de kruising Zeegstraat – Groenstraat hierom bekend als gevaarlijk punt.

Stel een vraag
Sluit stel een vraag box