Egbert is oefencoördinator binnen team Opleiden & Oefenen. Onder zijn verantwoordelijkheid vallen de kazernes van Glanerbrug en Losser. We gaan met hem een dag op pad en hebben dit vastgelegd in onderstaand verhaal. Lees snel verder!

Mijn vrouw en ik staan eigenlijk altijd tegelijkertijd op. Zo ontbijten we samen en zorg ik dat onze hond Luna ’s ochtends wordt uitgelaten. Als ik in de kazerne van Glanerbrug werk, pak ik meestal de fiets (of bij de regen pak ik de plu en ga ik lopend). Werk ik in Losser, dan ga ik met de auto.

07:45 uur

Als oefencoördinator (OC-er) ben je veel aan het regelen. Je bent verantwoordelijk voor een goede planning, realistische oefeningen, voldoende materiaal en een goede registratie voor vergoeding van vrijwilligers. Mijn dag start dan ook met het invoeren van de lijsten van alle vrijwilligers die gisteren aanwezig waren tijdens de oefening. Ze hebben recht op een vergoeding voor de geoefende uren.

09:00 uur

We houden een ‘train de trainer’. Iedere oefencoördinator binnen de regio heeft z’n eigen specialisme. Mijn vakgebied ligt voornamelijk in de technische hulpverlening (THV)). Door een ‘train de trainer’ te organiseren bereiden we alle ‘trainers’ (instructeurs) voor op nieuwe lessen. De try-out hebben we deze week met de OC-ers. We kijken dan hoe de les in elkaar steekt, hoelang hij duurt en of er nog tips zijn om de hem te verbeteren.

11:00 uur

Ik deel de planning voor centraal georganiseerde oefeningen voor THV via de mail met de andere oefencoördinatoren in Twente. Aan een oefening gaat een hele logistieke puzzel vooraf. Voor de oefening in Glanerbrug van gisteren was een oefentankautospuit vanuit Denekamp nodig. Deze moet worden opgehaald. Ik gaf zelf een oefening ‘elektrische voertuigen’ in De Lutte. Hiervoor moest een container met voertuig naar De Lutte worden gebracht. De (logistieke) planning van oefeningen en THV instructeurs is een onderdeel van mijn werkzaamheden.

Een dag op pad met oefencoördinator Egbert

12:00 uur

Veel tijd om te lunchen is er voor mij als oefencoördinator meestal niet. Daarom neem ik vaak een bakje mee om onderweg mijn lunch op te eten. Ik moet om 13:00 uur in Oldenzaal zijn voor een overleg over de organisatie van een slotoefening voor cluster Noord Oost Twente.

13:00 uur

Samen met de oefencoördinatoren van een vijftal kazernes organiseren we een leerzame slotoefening. Hierbij worden drie of vier TS’en en een hulpverleningsvoertuig ingezet. We bootsen een kettingbotsing na op een snelweg die is ontstaan tijdens hevige mist. Het scenario moet zo realistisch mogelijk zijn voor het aantal brandweervoertuigen dat mee doet. Er moet veel geregeld worden. We zoeken bijvoorbeeld allerlei geluiden bij elkaar, van loeiende koeien en claxons tot paniekerige mensen. Een hele opgave voor de brandweermensen om overzicht te creëren in een onoverzichtelijke situatie.

Helaas kan ik niet op twee plaatsen tegelijk zijn, daarom moest ik sessie van ‘Community of Practice Waterstof’ afzeggen. Ik probeer hier normaal gesproken bij aan de sluiten om bij te blijven in alle nieuwe ontwikkelingen rondom waterstof, accupacks en zonnepanelen (de alternatieve brandstoffen). Deze informatie probeer ik door te vertalen naar wat dit voor de brandweer betekent. De opgedane kennis deel ik weer tijdens onder andere bevelvoerderstrainingen.

15:30 uur

Ik ben bezig met de opleiding tot CVE (Coördinator Verkennende Eenheden) bij het NIPV. Wanneer mijn werkdag het toe laat probeer ik hier nog wat voor te doen. Als CVE heb je de taak om de Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS) of de Commandant Brandweer te ondersteunen bij het in kaart brengen van de omvang van een incident. We praten dan bijvoorbeeld over een gas- of rookwolk, de stoffen hierin en de verspreiding ervan, een natuurbrand en eigenlijk alle incidenten met een groot en onduidelijk effectgebied.

19:00 uur

Na het avondeten staat er nog een leergang Manschap op mij te wachten op de Twente Safety Campus. Als docent THV, IBGS en pompbediende bij de Bogo (het opleidingsinstituut) ben ik altijd minimaal een avond in de week bezig om nieuwe manschappen of chauffeurs op te leiden. Gelukkig kan ik zelf ook veel vanuit mijn eigen repressieve ervaringen vertellen. Naast mijn dagelijkse werkzaamheden bij de brandweer ben ik zelf nog repressief actief als manschap, chauffeur pompbediende, bevelvoerder, coördinator uitgangstelling (CUGS), Decentrale uitgifte (DCU), CVE in opleiding en ondersteunend meetplanleider. Daaruit mag je rustig concluderen dat mijn hobby mijn werk is en mijn werk mijn hobby!

Stel een vraag
Sluit stel een vraag box